Jumaat, 27 April 2012

Salam Hari Jumaat

27042012

Berjumpa lagi di Hari Jumaat, Penghulu segala Hari. Terlalu deras masa berlalu dan kini tiba di Hari Jumaat Terakhir Bulan April. Sesungguhnya masa tidak menunggu sesiapa. Sesungguhnya manusia sentiasa merugi kecuali mereka yang sering ingat mengingati dan pesan berpesanan. Allah maha Besar. KepadaNya sahaja tempat kita menyembah dan kepadaNya sahaja tempat kita meminta pertolongan.

Mari kita amati pesan Ustaz Mohd Khazim yang telah menjadi fenomena seiring dengan Ustaz Azhar Idrus yang dititip begini


                   Sifat orang yang mengenali Allah ada enam:
                   jika ia ingat kepada Allah ia berbangga; 
                   jika ingat kepada dirinya, ia merendah diri;
                   jika ia melihat ayat Allah (al-Quran) ia mengambil iktibar;
                  jika ingin bermaksiat, ia menahan diri;
                  jika ingat kemaafan Allah ia gembira dan
                 jika ingat dosanya, ia terus memohon keampunan Allah.


Adakah kita dapat memenuhi ke enam-enam sifat itu? Manakah antara sifat tersebut menjadi cabaran yang maha hebat hingga tidak berdaya melawannya???? Marilah kita cuba memenuhinya.



Jumaat, 20 April 2012

Apa Khabar

20042012


Assalamualaikum wbt kepada semua 
 Salam sejahtera di Pagi Jumaat yang mulia 
Penghulu kepada segala hari yang ada
untuk kita semua

 Semoga kita berada dalam keberkatan
dan
 perlindungan yang Maha Esa.

   Allah sahaja tempat  kita menyembah
  Allah sahaja sahaja tempat kita meminta pertolongan.
 Semoga kehidupan sentiasa ceria di samping keluarga tercinta.

Marilah sama-sama kita memantapkan keimanan kita.
Iman kita sering turun naik 
Sekejap berada di atas
sekejap berada di bawah
kerana kita manusia
yang sering digoda syaitan
yang datang daripada kiri
yang datang daripada kanan
yang datang daripada depan
yang datang dariipada belakang

cuma
jangan lupa
ada pendindingnya
kerana
syaitan tidak datang daripada atas
syaitan tidak datang daripada bawah

oleh itu
sama-samalah kita berserah kepada Allah
meminta segalanya daripada Allah
juteru Alquran dan  Sunnah Nabi Muhammad Saw
menjadi pegangan dan landasan kita.
Allahu Akbar.

Jumaat, 13 April 2012

STOP! JANGAN KELUAR RUMAH, KECUALI...

13042012


Salam Jumaat. Penghuku segala hari yang penuh dengan kemuliaan. Mari kita hayati bingkisan yang menerjah ke kotak emel daripada MutiaraSempurna.com  yang difikirkan elok sekali untuk dikongsi bersama.

Berapa kali anda dalam sehari keluar rumah? Sadarkah anda bahwa “kecelakaan dan kemaksiatan” lebih besar peluangnya terjadi diluar rumah? Mari kita lihat: orang tertabrak motor, menabrak mobil, kena copet, dimarahi atasan, marah pada orang lain, dipukul orang, selingkuh, korupsi… dll semua terjadi di luar rumah bukan?


Karena itu, agar lebih aman anda jangan keluar rumah, kecuali mengikuti anjuran Rasulullah SAW yang tertuang dalam hadits sbb:
“Apabila seseorang keluar dari rumahnya dan berdoa Bismillaahitawakkaltu alallaah la haula walaa quwwata illa billaah (dengan nama Allah, aku bertawakal kepada-Nya, tiada upaya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan-Nya), niscaya akan dikatakan kepadanya, “Cukup bagimu, engkau telah diberi petunjuk dan dilindungi.” Syetanpun akan menjauh darinya” (HR Tirmidzi).

Dalam riwayat lain: “Maka pada saati itu dikatakan kepadanya, ”Anda telah diberi petunjuk, dicukupkan dan dilindungi.” Maka akan menjauhlah syetan darinya, dan syetan yang lain akan berkata “Bagaimana engkau dapat menggelincirkan seseorang yang telah diberi petunjuk, dicukupkan dan dilindungi?” (HR Nasai, Ibnu Hibban dan Abu Daud).


         
  Tuan/puan
mengingat hikmahnya yang luar biasa, mari biasakan selalu membaca doa tersebut setiap kali kita keluar rumah, walu hanya untuk membeli kerupuk di warung sebelah.



Khamis, 12 April 2012

Air Menari mengikut Irama lagu

12042012

Kita biasa melihat air pancut. Di mana-mana landskap kelihatan air pancut mencantikkan lagi persekitaran. Menambahkan lagi gah persekitaran tersebut. Menenangkan perasaan pengunjung dan kadangkala begitu mengasyikkan. Air pancut   akan menjadian perhatian ramai justeru   pelbagai pancutan yang kelihatan. Kalau zaman doulu doulu hanya ringkas, asalkan terpancut sudah kira ok. Di Dataran Lang, Langkawi air pancut seolah olah seperti pancutan sper$a yang melekakan   dan pelbagai lagi.

Semalam aku melihat satu lagi keunikan air pancut. Air ini tidak memancut daripada bawah tetapi memancut  daripada atas dan paling menarik ia memancut  mengikut alunan muzik yang begitu mengkagumkan dan  mempersonakan pengunjung> Tentunya pengunjung  tidak akan melepaskan peluang menikmatinya. Ia terletak di Resort World Center, Sentosa, Singapura.

video




..........maka tatkala wanita-wanita itu melihatnya, mereka kagum kepada (keelokan rupa)nya dan mereka melukai (jari) tangannya ..... (QS Yusuf :12:31)


Ahad, 8 April 2012

diabetis mellitus

08042012


Kencing manis atau diabetis - pembunuh senyap, pembunuh secara perlahan lahan. Penyakit ini tidak merasakan kesakitan kepada pengidapnya namun secara perlahan akan  menyebabkan kepada penyakit yang lain tanpa disedari. Di namakan sebagai kompilkasi kencing manis apabila ia menyerang sistem imunisasi yang lain dengan menyebabkan kepada penyakit darah tinggi, penyakit jantung dan kerosakan buah pinggang sekiranya tidak dikawal.

Ubat-ubat doktor hanya melambatkan komplikasi tersebut, lambat laun ia menyebabkan juga kepada penyakit tersebut yang lebih terkenal dengan pakej penuh apabila pesakit mengidapi ke empat-empat penyakit tersebut.

Lazimnya diabetis terjadi apabila pankrias tidak dapat mebekalkan insulin kepada badan dan menyebabkan tenaga tidak dapat disalurkan kepada badan.  Insulin ialah sejenis hormon yang dikeluarkan organ pankreas yang terletak di belakang perut.

Apabila perut menerima makanan ia akan dihadam di dalam perut  yang memerlukan insulin menukarkan makanan tadi (karbohaiderat dll) kepada gula glukosa. Glukosa ini akan diserap ke dalam saluran darah di dalam badan dan menjadikan kita bertenaga.

Bermakna  kepada orang normal   insulin  yang dikeluarkan oleh pankreas akan membantu glukosa menjadi tenaga. Kepada pesakit diabetis, kekurangan insulin menyebabkan glukosa terlarut begitu sahaja dan dikeluarkan melalui air kencing. Bermakna pankreas tidak dapat mengeluarkan insulin dengan berkesan untuk mengeluarkan glukos memasuki sel sel badan dan terkumpul ke dalam darah yang menyebakan paras gula dalam darah meningkat tinggi dan melimpah ke dalam air kencing




Ringkasnya apabila berlaku kerosakan kepada pankreas, insulin tidak dapat dikeluarkan dan menyebabkan glukosa tidak dapat dibekalkan kepada tenaga. Itulah sebab mengapa pesakit kencing manis selalu dalam kelesuan yang tidak bertenaga. Badan den ni lotih yer. selogho adoooo. huhuhu - sendiri mahu ingat

Kurangkan gula dalam makanan dan tambahkannya dalam senyuman
Jangan bilang apa apa - hanya senyum

Sabtu, 7 April 2012

ala mucuk mucuk

07042012

Bila rindu ku sebut nama mu. 
bila nak  datang melepaskan rindu ni
oooo cucu atok
asal rindu ingat cucu
asal cucu rindu
 kui kui kui
chakkkk!!!!
kekekkeke

penat lah.

wa titon lulu 

Jumaat, 6 April 2012

Sejenak di Putera Jaya

06042012

Minggu lepas aku sempat ke Putera Jaya untuk menikmati keindahan malam di Wilayah Persekutuan ini. Amat mengansyikkan sekali apabila aku terpandang Jambatan Putera Jaya di Pinggir Tasik Putera Jaya. Begitu asyik aku melihat lampu berwarna yang bertukar warna daripada biru ke hijau dan merah berulang ulang kali yang menerangi jambatan ini . Subhana Allah. Aku sempat merakam warna-warna biru dan hijau sahaja kerna warna merah nya kurang menjadi.










Isnin, 2 April 2012

Penawar Lupa


02042012

Lupa. Satu yang lumrah. Memang mudah untuk mengatakan lupa bila kita tidak dapat mengingat. Pelajar apabila tidak boleh menjawab mengatakan tidak ingat atau lupa. Nak buat macam mana, dah   lupa. Apa yang boleh dilakukan apabila lupa.Hakim kat mahkamah pun tidak boleh buat apa-apa abapila yang dituduh atau di dakwa atau saksi mengatakan lupa. Memang betul kita lupa. Tidak dapat mengingati apa-apa. Jadi mudah cakap, kita kata "lupa".

Orang tua-tua kata, siapa yang  suka makan kepala ikan ia akan mudah lupa. Az memnag suka makan kepala ikan. Kalau makan ikan kembung goreng, abis le sampai kepala ikan kembung pun abis kena ratah dengan az. Itu tak masuk lagi dengan kari kepala ikan........

Allah maha kaya, Allah maha Agong, Allah maha Bijaksana. Allah maha Pencipta. Untuk itu Allah memberikan penawar kepada manusia apabila manusia lupa. Cuba amalkan ayat di bawah yang dipetik daripada surah al-Isra ayat ke 70. Amalkan ayat ini, Insya Allah. Az pun sedang mencoba untk mengamalkan ayat ini.

ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ


     ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ



Ayat 70 Al-Israq

Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan.


Ahad, 1 April 2012

April Fool

01042013

Diam tak diam kita telah berada di suku kedua tahun 2012. Hari ini 1 April 2012. Hari pertama bulan Apri 2012. Teringat masa kecil kecil dahulu selalu kawan-kawan mengolok kawan-kawan yang lain dengan gurauan yang melampau. Katanya ...'april fool'. Bila alasan itu dinyatakan kepada kawan yang terkena diperbodohkan atau diperguraukan, mereka  boleh pulak menerima. Macam-macam gurauan yang muncul di hari itu. Mana yang sudah bersedia dengan kedatangan 1 April, mereka dok selamba saja, mana-mana yang tak perasan akan menjadi mangsa. Az pernah terkena dengan satu gurauan di mana kengkawan mengatakan guru besau hendak berjumpa dengan az. Az pun pergilah berjumpa dengan guru besau. Penat menunggu satu hal. Bila dah dapat jumpa, guru besau mengatakan 'bila saya hendak jumpa kamu?" Baru az teringat. huhuhu sendiri mahu ingatlah yang az sudah terkina dengan april fool. Gedabak betouiii. 

Bukan pelajar sahaja yang dikenakan  malah guru juga terkena dengan April Fool terutama guru guru yang garang. 1 April la harinya. Ironi nya guru guru ini boleh menerima gurauan itu. Paling banyak yang terkena ialah guru guru perempuan dan masih belum berkahwin. Di kenakan mereka dengan guru yang bujang. Dan ada yang sampai berkahwin pulak angkara April Fool ini.

Zaman sudah berubah april fool sudah ketinggalan zaman atau pun tiada siapa lagi hendak mempermainkan orang di 1 April. April yang bodoh berlalu begitu sahaja pada hari ini.  April Fool hanya kenangan tinggalan sejarah. Mungkin genarasi sekarang tidak arif dengan 1 April yang begitu popular pada tahun 60an . Malah filem Hindi pernah memfilemkan   April Fool. Lagu lagu dalam filem ini amat mengasyikan terutamanya Lagu dendangan Mohd Rafi yang  begitu popular ketika itu. Nikmatilah..


video
ada ke kengkawan yang pernah terkena dengan April Fool? Boleh share la di sini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...