Ahad, 8 Januari 2012

Ujian

08012012

Hari ini seperti biasa selepas Solat Maghrib, Ustaz Salleh meneruskan Kuliah Magrib seperti biasa. Aku tidak tahu mengapa malam ini aku tidak boleh fokus kepada kelas ust Salleh. Puas aku memberikan perhatian tetapi seperti masuk telinga kiri dan keluar telinga kanan.

Aku hanya tersentak apabila ustaz menerangkan tentang tahap-tahap ujian daripada Allah swt kepada hambaNya. Ustaz mengatakan bahawa manusia sekiranya tidak diuji oleh Allah swt maka tahap kebergantungannya kepada Allah akan hilang kerana keselesaan dan sebagainya. Ini berlaku kepada Firaun, Qarun dan yang lain-lain lagi.

Ustaz mengumpamakan Jawatan tertinggi di bidang kerajaan. Katalah jawatan JUSA C. Jawatan ini sememangnya telah siap sedia di wujudkan oleh kerajaan. Untuk mendapatkannya calon-calon jawata JUSA C ini telah menempuh pelbagai ujian yang bermula daripada UPSR, PMR, SPM, STPM, Universiti, temuduga dan akhirnya mereka berjaya mendapatkan jawatan JUSA C tersebut.

Masakan mungkin kita mendapat gaji RM3K kalau kita hanya berkelulusan PMR sahaja. Oleh itu janganlah menuduk Allah tidak sayang kepada kita sekiranya kita ditimpa bala bencana kerana ianya merupakan ujian daripada Allah kepada hambaNya.

Seperti seorang petani sawit yang berkira-kira pada  bulan itu mendapat 2 tan hasil tuaian namun akhirnya sawitnya telah dicuri orang. Maka apakah pilihan pesawit itu? Pesawit itu mempuntai dua pilihan sama ada memilih jalan Syaitan atau memilih jalan yang dianjurkan oleh Rasullullah SAW.

Sekiranya ia memilih jalan syaitan maka akhirnya tali silaturahim akan putus kerana dendam kesumat yang membara. Hati tidak menjadi tenang akibat murung kerana kehilangan 2 tan sawit.

Andaikata pesawit itu memilih jalan Rasul SAW, ia berdoa kepada Allah, reda akan ketentuannya. Anggaplah itu   sedeqah kepada pencuri itu kerana memerlukan duit untuk menyara keluarganya yang serba kekurangan. Allah akan membalas dengan memberikan ketenangan kepada jiwa dan itulah sebenarnya kebahagian yang hakiki................

Untuk mendapatkan iman yang kental, setiap hambaNya akan di uji. Mereka yang melepasi ujian tersebut akan mendapat rahmat Allah. Oleh itu bersabarlah apabila menerima ujian daripada Allah SWT.

5 ulasan:

Unknown berkata...

SALAM,
Kesenangan juga adalah ujian Allah ke atas kita. Tkasih atas perkongsian

Mak Wan berkata...

Assalamualaikum Ayah Zin

Menarik coretan tuan.Kekayaan atau kesakitan adalah ujian Allah untuk menilai siapakah diantara kita yang ada "ahsanu amala".

Ayah Zain berkata...

salam dato

yer dato. semoga kita lulus ujian tersebut.

Ayah Zain berkata...

salamm mak wan

terima kasih ziarahi ayahzain.

rosli berkata...

Hj AZ,

TQVM for sharing.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...