Ahad, 7 Oktober 2012

Konvokesyen Unikl ke 9 2012

07102012

Se awal 6.20 pagi kami telah bergerak daripada Puchong Prima ke Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC). Perjalanan cuma mengambil masa kira-kira 25 minit sahaja kerna aliran trafik yang lancar di waktu pagi minggu. Memnag aku suka datang awal untuk mengelakan kesesakan trafik yang memeningkan mindaku. Alhamdulillah. Kawasan parkir juga lapang membolehkan aku memilih parkir yang begitu strategik berhampiran dengan pintu lift ke Lobi PICC.

Aku kagum dengan perjalanan majlis konvokesyen yang aku rasa terbaik berbanding dengan dua orang anak-anakku terdahulu. Maklumlak suasan PICC yang gah berhawa dingin menjadikan aku cool. Pihak urusetia memberi tahu para ibu bapa dibenarkan masuk pada pukul 7.45 pagi ke arena majlis di PICC. Ada kira-kira 30 minit lagi untuk itu. Justeru mrszain menyiapkan anak bertuahnya itu agar kelihatan kemas dan segak


Setelah selesai menyempurnakan pakaian konvokesen anaknya itu,  masih ada masa lagi untuk kami dan bolehlah kami memenuhinya   hajat masing masing. Tepat 7.50 pagi kami bergerak ke tangga bergerak menuju Dewan Planeri dan dewan yang agak kosong membolehkan kami memilih tempat yang agak selesa. Alhamdulillah.

Majlis dimulakan tepat pukul 8.35 pagi dengan perarakan masuk graduan diikuti dengan  perarakan staf akademik UNIKL dan akhirnya perarakan masuk Ahli Senat dan Penyempurna Majlis Konvokesyan YB Dato Seri Idris Jusoh, Pro Chanselor II UNIKL merangkap Pengerusi MARA. Para hadirin diminta berdiri dan seterusnya nyanyian Negaraku, Lagu MARA versi baru dan Lagu universiti dialunkan. Walaupun lagu MARA versi baru ciptaan Komposer terkenal M.NAsir ini selalu dinyanyikan oleh pelajar MRSM namun hari ini lagu ini begitu bersemangat dan aku jatuh cinta dengan lagu ini buat pertama kalinya. Mungkin sound system yang canggih menyebabkan lagu ini begitu aku sukai sekali. Kesemua lagu itu dialunkan oleh pasukan koir UNIKL gabungan staf dan mahasiswa nya. Hebat. Bravo.

Sebelum majlis bermula tadi, dua kali pengacara majlis memberi ingatan dengan membaca peraturan tatacara majlis mengingatkan para tetamu agar majlis berjalan lancar. Setelah bacaan doa,  Presiden UNIKL memohon salam takzim untuk memulakan majlis mengikut protokol Konvokesyen yang begitu bermakna setelah dibuka oleh Dato Seri Idris Jusoh dan seterusnya memberikan ucaputama selepas kata-kata aluan daripada Presiden UNIKL. Antara lain Dato Seri Idris Jusoh mengingatkan para graduan membangunkan negara tercinta, menghormati ibubapa dan akhir sekali mengingatkan graduan membayar hutang MARA.

Keunikan Majlis Konvokesyen UNIKL ini ialah para graduannya terdiri daripada 11 buah kampus UNIKL yang berserakan diserata Semenanjung. Para graduan di bezakan dengan warna selendang yang beranika warna berbanding di IPTA warna selendang graduan mengikut fakulti. Majlis diselamgselikan dengan lagu kesukaan ramai untuk memberikan nafas kepada penyempurna majlis agar tidak kelelahan. Tiga lagu selingan yang malarsegar ialah ku petik bintang (Yuna), Kenangan Mengusik Jiwa dan sebuah lagu Inggeris yang dinyanyikan oleh mahasiswa UNIKL sendiri. Hebat penyanyi-penyanyi tersebut yang begitu bersahaja persis penyanyi terkenal negara. Majlis tamat tepat pukul 11.45 pagi. Alhamdulillah.

 Selesai sempurna mengenakan jubah konvo, berposing le pulak
 Bersama ibunda tersayang
 Suasana dalam majlis konvokesyen

 Ijazah dalam genggaman
 Bersama abangnya (bakal naik jinjang pelamin tahun depan, Insya Allah)
 Bersama ibu tercinta
 Bersama adiknya pulak, Putera bongsu

kita x ada camera macam Pak Itam , inilah hasilnya. huhuhu

4 ulasan:

NEKCIK berkata...

Alhamdulilah tahniah AZ...anak cikgu mesti pandai pandai kan!!! kita pun tumpang gembira...ada wakil oranng pontian kan!

Ayah Zain berkata...

Alaikum Salam NekCik:

ya Syukur kepada nikmat Allah. Terima kasih atau penghargaan nekcik itu.

afeezz berkata...

assalamualaikum AZ

tahniah kepada yang berjaya mengenggam segulung ijazah ygt ak bergulung tuh. pasni wat per plak? sambung master atau keje?

Ayah Zain berkata...

dah kerja afeez. alhamdulillah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...