Jumaat, 2 Ogos 2013

seluau londeh


02082013


















Telah menjadi satu kebiasaan kepada para remaja  menjadikan baju-T singkat dan seluar londeh sebagai tren pakaian mereka. Kekadang rasa musykil di hati, apalah menariknya berpakaian seperti itu. Memang tak berkenan langsung dengan mata ku yang dah berumur ini. Nasiblah kan kenapa tak sama di lahirkan pada tahun yang sama dengan mereka iteww. Kalau sama, aku sama berpakaian seperti mereka agaknyerr.

Namun berpakaian begitu tidak menjadi menjadi masalah. Masalah yang timbul apabila mereka ini menunaikan solat dengan mengekalkan pakaian tersebut. Nah, lihat ilustrasi di atas. Kejadian seperti gambar di atas akan berlaku di mana aurat terdedah ketika rukuk dan paling ketara ketika sujud. Siapa nak jawab ni? Adakah sah sembahyang apabila aurat terbuka atau terdedah? Aurat lelaki adalah antara pusat hingga ke lutut. Paling malang kekadang kelihatan alur #$#@^&%$ mereka. Menyedihkan. Semoga Allah memberikan mereka hidayah agar menyedari tatacara berpakaian seperti itu dapat  dihindarkan. 


.......dan orang-orang yang mendustakan ayat aya kami dan menyombongkan diri terhadapnya, mereka itu penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya (QS Al-Ankabut:29:49)

2 ulasan:

perjalanan pulang berkata...

salam... jenguk lagi pagi ni

Ayah Zain berkata...

ma kasih daun keladi. sila datang lagi. selamat hari raya idilfitri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...