Isnin, 24 September 2012

cirit birit

240912

Hari ini aku hanya berehat kerana cirit birit. ( http://www.ehomemakers.net/my/article.php?id=164) Ia bermula pada malam semalam dengan rasa nak demam namun aku bertahan tidak mahu mengambil paracetaamol. Selepas Solat Isyak aku merekatkan diri diperbaringan dan kira pukul 12.00 sesuatu terasa di kerongkongku. Terasa loya yang amat sangat dan aku meluru ke bilik air dan tersembur lah dari mulut ku muntah yang amat banyak sekali. Segala apa yang aku makan pasa siang hari dikeluarkan semula dan insiden ini berlarut sehingga 3 kali muntah. Terasa sedikit kelegaan dan membolehkan aku tidur sehingga ke pagi.

Namun selepas Solat Subuh satu lagi fenomena usus yang berlaku di mana aku mula mengalmi cirit birit. Hampir setiap 10 minit  aku ke bilik air dan badanku terasa lemah sekali. Aku gagahi juga ke pejabat pada waktu pagi dan bertugas seperti biasa namun ususku tidak menunjukan rasa untuk pulih dan aku mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan Ayer Baloi.

Kerana lambat ke klinik, ruang menunggu di klinik itu telah dipenuhi pesakit yang sedang menunggu giliran.. Sesudah mendaftar hampir 3 kali aku ke bilik air dengan kesakitan yang amat sangat memaksa aku memohon kerjasama jururawat untuk mempercepatkan giliran aku. Mungkin rasa kesihan melihat aku yang keakitan jururawat meminta aku ke ruang menunggu di bikik persediaan. Aku diberikan katil pesakit dan berehat di atasnya. Terasa lega apabila diperbaringan. Terima kasih jurawat yang baik hati. Sempat juga aku melelapkan mata sekita apabila aku dikejutkan oleh Pembantu Hospital untuk mendapatkan rawatan.

Ketika sesi rawatan pembantu hospital yang peramah menerangkan aku geja;an cirit birit di mana ia adalah proses mebuang toksin di dalam badan akibat keracunan makanan dan ia memberikakan aku 4 jenis ubat untuk aku consume.

Aku diberikan cuti sakit sehari untuk berehat di rumah. Aku berehat sahaja di katil ku berseorangan tanpa perhatian isteri yang y=berada jauh di Melaka yang terpaksa menjaga anak-anak buah aku yang kedua ibubapanya menunaikan fardu haji selama 46 hari. huhuhu.

Waktu tengah hari aku tidak menjamah makanan kerana tiada apa yang boleh aku makan cuma mengambil 2 keping roti wholemeal sebagai alas perut. Seleraku juga terbantut. Tidur dan tidur sehingga pukul waktu  asar.

Malam ini aku terasa loya semula dan aku  memikirkan untuk berjumpa doktor semula sekiranya keadaan memaksa. Semoga penderitaan aku ini tidak berpanjangan dan berdoa agar Allah menyembuhkannya.


6 ulasan:

rezeki berkata...

salam az

sama le kita,penangan menjamah lauk beriani org kawin semalam rasanya

berebut ke bilik air

tapi kawan takde la loya2
takut jugak loya2 ,mau tau pregnant heheheheheheh

Ayah Zain berkata...

alaikum salam CR

hehehe, bab loya yer. dah pi chek tp negatif. huhuhu

afeezz berkata...

assalamualaikum AZ

semoga AZ sihat dah hari ni...

Ayah Zain berkata...

alaikum salam afeez

hari ni masih mc lagi. kepala dok pening semacam

NEKCIK berkata...

Semuga cepat sembu8h AZ!! insyaallah

Ayah Zain berkata...

makasih nek cik. kali ni lama pulak pening kepala ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...