Ahad, 11 Disember 2011

Gerhana Bulan

111211  

Semalam kita diperlihatkan dengan salah satu  kuasa Allah yang maha hebat iaitu kejadian gerhana bulan. Bulan purnama itu  hilang cahayanya  sedikit demi sedikit dan akhirnya bulan purnama kehilangan terus cahayanya. Langit Pontian semalam, bulan purnama kehilangan semua cahayannya pada  pukul 10.10 malam. Amat indah suasana malam ketika itu dengan cahaya bulan yang samar samar dengan kerlipan bintang yang gemerlapan. Sekitar pukul 12.00 malam, cahaya bulan purnama hampir kembali pulih dengan langit yang cerah dihiasi bintang-bintang yang cemerlang.


Simulasi gerhana bulan yang berlaku malam tadi 10/12/11 

Di Surau as Sidik Pt Keroma, Ayer Baloi, jemaah menunaikan solat sunat grhana bulan  tepat pada pukul 9.00 malam yang dipinpin oleh Imam Yasin dan Katib pula ialah Naib Qadi Hj Rahman. Antara isi khutbah yang dapat aku kongsi di sini ialah umat manusia diminta sujud kepada Allah yang mentadbir terbit dan tenggelamnya matahari dan bulan  seperti firma Allah surah Fusilat ayat37, ..Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah malam dan siang, serta matahari dan bulan. Janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula sujud kepada bulan, dan sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah yang menciptakannya, kalau betulah kamu hanya beribadat kepada Allah.

Gerhana bulan mempunyai hikmahnya iaitu  memberi peringatan supaya hamba-hambaNya tidak melakukan kerosakan, kemungkaran dan perkara yang melampaui batas .

Gerhana bulan menunjukkan amaran dan  peringatan Allah kepada seluruh umat manusia  agar  taat dan  patuh kepada segala perentah Allah dengan melaksanakan segala suruhan dan menjauhi laranganya

Gerhana bulan merupakan satu peristiwa  yang menakjubkan kepada seluruh manusia kerana bulan kehilangan cahaya secara tiba-tiba . Gerhana bulan ang berlaku tahun demi tahun  adalah  peringatan Allah kepada umat manusia - tidak melakukan kemungkaran/kerosakan dan sentiasa memohon ampun kepada Allah atas segala ketelanjuran dosa yang dilakukan sama ada disedari atau tidak disedari kerana akan sampai ketikanya dunia dan seluruh makhluknya akan musnah (kiamat) seperti firman Allah dalam surah al-Qiamah ayat 7-11 yang menyatakan ,  Maka (jawabnya: hari kiamat akan datang) apabila pemandangan menjadi terpendar-pendar (kerana gerun takut),Dan bulan hilang cahayanya,Dan matahari serta bulan dihimpunkan bersama,(Maka) pada hari itu, berkatalah manusia (yang ingkarkan hari kiamat): "Ke manakah hendak melarikan diri?


 Khatib sedang membaca khutbah 
antara jemaah yang hadir

Saat bulan hampir kehilangan cahayanya (9.50 malam)

8 ulasan:

sonata anak kancil berkata...

saya pun tengok jugak...masyaallah kuasa Allah swt

Ayah Zain berkata...

Salam SAK

marilah kita menghayati kejadian peristiwa kekuasaan Allah ini.

Abang Aji berkata...

kat manjung hujan, tak sempat nak melihat gerhana...

luahfikiran berkata...

SALAM,
MAHA KUASA ALLAH KE ATAS SEGALA2NYA

Ayah Zain berkata...

saam abang aji

yer ker. kat pontian malam tadi cerah giler kat langit. memang best

Ayah Zain berkata...

salam dato'

moga Allah mengampuni segala dosa dosa kita

nyanyisunyi berkata...

Salam AZ
Saya terlepas melihat satu kejadian yg Allah cipta yg Maha unik..ruga rasanya...

ainhany berkata...

salam AZ,

alhamdulillah....bulan itu terlalu sempurna dan amat menakjubkan gerhana ini berlaku

betapa murkanya ALLAH..namun berapa ramai yang mengambil iktibarnya..Muga ALLAH maaafi kita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...