Jumaat, 30 Mac 2012

surah yasin

30032012

Salam Jumaat. Jumaat beganti Jumaat dan kehdipan kita semakin hampair ke matlamatnya iaitu menjuju kepada Yang Mencipta. Adakah bekalan kita sudah mencukupi untuk menghadapai semuanya itu. Di Hari Penghitungan itu mulut di kunci dan pengatara kita ialah anggota badan yang menjadi saksi segala perbuatan kita di duna seperti kaki, tangan dan sebagainya.

Seperti biasa di Hari Jumaat, di tempat kami mengadakan bacaan Yasin dan di sini aku terkasima lagi dengan ayat 59 - 65 yang bermaksud begini:


Dan (sebaliknya dikatakan kepada orang-orang yang kafir): “Berpisahlah kamu pada hari ini, hai orang-orang yang berdosa, (dari bercampur gaul dengan orang-orang yang beriman).

“Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya ia musuh yang nyata terhadap kamu!

“Dan (Aku perintahkan): hendaklah kamu menyembahKu; inilah jalan yang lurus.




Dan sesungguhnya Syaitan itu telah menyesatkan golongan yang ramai di antara kamu; (setelah kamu mengetahui akibat mereka) maka tidakkah sepatutnya kamu berfikir dan insaf?

“Yang kamu saksikan sekarang ialah neraka Jahannam, yang kamu selalu diancam memasukinya (kalau kamu tidak taatkan perintah Allah).

“Rasalah kamu bakarannya pada hari ini, disebabkan perbuatan kufur yang kamu telah lakukan!”

Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.


...........apakah amalanku sudah mencukupi? Kalau sudah cukup adalah benar-benar menjamin aku di hadapan Pencipta atau adakah aku seorang yang bankrup? ...............

1 ulasan:

Ayah Zain berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...