Isnin, 2 April 2012

Penawar Lupa


02042012

Lupa. Satu yang lumrah. Memang mudah untuk mengatakan lupa bila kita tidak dapat mengingat. Pelajar apabila tidak boleh menjawab mengatakan tidak ingat atau lupa. Nak buat macam mana, dah   lupa. Apa yang boleh dilakukan apabila lupa.Hakim kat mahkamah pun tidak boleh buat apa-apa abapila yang dituduh atau di dakwa atau saksi mengatakan lupa. Memang betul kita lupa. Tidak dapat mengingati apa-apa. Jadi mudah cakap, kita kata "lupa".

Orang tua-tua kata, siapa yang  suka makan kepala ikan ia akan mudah lupa. Az memnag suka makan kepala ikan. Kalau makan ikan kembung goreng, abis le sampai kepala ikan kembung pun abis kena ratah dengan az. Itu tak masuk lagi dengan kari kepala ikan........

Allah maha kaya, Allah maha Agong, Allah maha Bijaksana. Allah maha Pencipta. Untuk itu Allah memberikan penawar kepada manusia apabila manusia lupa. Cuba amalkan ayat di bawah yang dipetik daripada surah al-Isra ayat ke 70. Amalkan ayat ini, Insya Allah. Az pun sedang mencoba untk mengamalkan ayat ini.

ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ


     ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ



Ayat 70 Al-Israq

Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan.


6 ulasan:

Unknown berkata...

Salam,
Singgah. Moga tuan sekeluarga sentiasa dirahmati Allah

blog-tips-kurus berkata...

syukran..

Ayah Zain berkata...

salam dato

terima kasih sudi ziarah. Moga keluarga tuan juga sentiasa berada dalam rahmat Allah

Ayah Zain berkata...

terima kasih BTK, syukran

sahromnasrudin berkata...

ASSALAMUALAIKUM AYAH ZAIN..

terima kasih berkunjung ke blog saya

saya sangat menghargainya..

salam perkenalan dari saya

semoga berkunjung semula ya

Ayah Zain berkata...

Salam perkenalan juga drpd az. Semoga tali silaturrahim berkekalan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...