Jumaat, 13 April 2012

STOP! JANGAN KELUAR RUMAH, KECUALI...

13042012


Salam Jumaat. Penghuku segala hari yang penuh dengan kemuliaan. Mari kita hayati bingkisan yang menerjah ke kotak emel daripada MutiaraSempurna.com  yang difikirkan elok sekali untuk dikongsi bersama.

Berapa kali anda dalam sehari keluar rumah? Sadarkah anda bahwa “kecelakaan dan kemaksiatan” lebih besar peluangnya terjadi diluar rumah? Mari kita lihat: orang tertabrak motor, menabrak mobil, kena copet, dimarahi atasan, marah pada orang lain, dipukul orang, selingkuh, korupsi… dll semua terjadi di luar rumah bukan?


Karena itu, agar lebih aman anda jangan keluar rumah, kecuali mengikuti anjuran Rasulullah SAW yang tertuang dalam hadits sbb:
“Apabila seseorang keluar dari rumahnya dan berdoa Bismillaahitawakkaltu alallaah la haula walaa quwwata illa billaah (dengan nama Allah, aku bertawakal kepada-Nya, tiada upaya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan-Nya), niscaya akan dikatakan kepadanya, “Cukup bagimu, engkau telah diberi petunjuk dan dilindungi.” Syetanpun akan menjauh darinya” (HR Tirmidzi).

Dalam riwayat lain: “Maka pada saati itu dikatakan kepadanya, ”Anda telah diberi petunjuk, dicukupkan dan dilindungi.” Maka akan menjauhlah syetan darinya, dan syetan yang lain akan berkata “Bagaimana engkau dapat menggelincirkan seseorang yang telah diberi petunjuk, dicukupkan dan dilindungi?” (HR Nasai, Ibnu Hibban dan Abu Daud).


         
  Tuan/puan
mengingat hikmahnya yang luar biasa, mari biasakan selalu membaca doa tersebut setiap kali kita keluar rumah, walu hanya untuk membeli kerupuk di warung sebelah.



4 ulasan:

atuk berkata...

Assalamualaikum THAZ

peringatan yg memberi kesan kpd saya

shami2 berkata...

Salam az

Alhamdulillah, sama2 istiqamah kita tunaikan tuntutan hadis ni....

Ayah Zain berkata...

salam atuk

mari kita amalkan

Ayah Zain berkata...

salam shami2

yer. insya allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...