Selasa, 12 Jun 2012

Bandung Tour (Hari kedua - Tangkuban Perahu )

12062012
Selepas merehatkan badan hampir 7 Jam, tiba-tiba terbangun pukul 6 pagi. Dalam hati nak buat solat tahajud. Kerana di Bandung lewat satu jam iatu jam 5.00 pagi. Namun diluar macam dah nak terang. Pihak hotel dihubungi dan bertanyakan waktu subuh. Dimaklumkan waktu subuh sudah masuk lewat setengah jam yang lalui. Waduhnya rupanya waktu subuh di Bandung jam 4.30 pagi . Ap lagi kami terus menunaikan solat subuh. Dan kemudian kira kira pukul 5.45 aku ke lobi dan mendapati hari telah cerah. Padanlah waktu sarapan pagi di sini pukul 6.00 pagi dan ketika itu cuaca seolah-olah jam 7.00 pagi di Kuala Lumpur.


Jam lapan pagi (9 Malaysia) kami memulan tour. Hari ini kami ke luar Kota Bandung iaitu menunjuk ke kawasan Tanah Tinggi iaitu ke lokasi lagenda Sang Kuriang, Tangkuban Perahu. Perjalanan mengambil masa hampir satu jam. seprti biasa jalan agak sesak sehinggalah keluar daripada Kota bandung. Kmeudian kami melalui janalan yang lenggang dan mula mendaki bukit sehinggalah suatu aras ketinggi pak suoir mematikan pendingin hawa kereta agar perjalanan lebih lancar. Kami membuka tinmggap, nyaman sungguh kerana udara diluar dingin sekali.



Pintu Gerbang ke Tangkuban Perahu
sudah sampai
asap lahar gunung berapi menyelubungi udara
Seperti kabus
Jom naik kuda


Unik. Cantik sungguh 
Nun Jauh di bawah kawah Ratu
Bergambar kenangan
Masjid? Surau kot
Catatan Hikayat Tangkuba Perahu dilakarkan di batu ini
Mengisahkan Dayang Sumbi bersumpah sesiapa yang dapat mengambil alat tenunannya yang jatuh ke dasar gaung akan menjadi suaminya. Maka Si Tumai, anjing peliharaan telah terdengar sumpahan itu pergi mencarinya dan berhasil. Janji termateri, Si Tumai mengahwini Dayang Sumbi sehingga melahirkan seorang anak yang comel bernama sang Kuriang.
Kerana mengidam hati kijang, Sang Kuriang berburiu bersama Si Tumai namun tidka berhasil. Sang Kuriang mebunuh Si Tumai dan membawa hati anjing itu untuk santapan ibunya.
Apabila diajukan soalan di mana Si Tumai, Sang Kuriang menyatak dia telah membunuh anjing itu dan hati yang di makan oleh ibunya adalah Hati Si Tumai.
Hancur luluh hati Dayang Sumbi, tanpa disedarinya Dayang Sumbi memukul Sang Kuriang dan terkena kepala anaknya lalu berdarah dan sang kuriang melarikan diri ke hutan tanpa ketahuan
Beberapa tahun berlalu sang Kuriang telah menjadi dewasa menjadi cowok ganteng lagi sakti dan kebetulan lewat diperkampungan Dayang Sumbi dan terpikat kepada ibu lantas mahu mempertisterikan Dayang Sumbi.
Ketika Sang Kuriang tertidur di pangkuan Dayang Sumbi, Dayang Sumbi yang menyisir kepala Sang Kuriang perasan ada parut di kepala nya dan Sang Kuriang menceritakan hal sebenar kepada Dayang Sumbi.
Dayang Sumbi terkejut bahawa Cowok ganteng itu adalah anaknya dan menceritakan bahawa ia adalah ibu kepada Sang Kuriang namun Sang kuriang tidak percaya. Berkeras juga untuk hasratnya kerana wajah dayang Sumbi yang awet muda.
Dayang Sumbi mengadakan syarat  sekiranya masih ingin memperisterikannya, Sang Kuriang mesti menyediakan sebuah tasik dan sebuah perahu sebelum terbit fajar esok hari sebagai syarat perkahwinan mereka.
Sang Kuriang yang sakti tidak kisah dan bersetuju mencipta tasikd an perahu. Dayang Sumbi terkejut kerana syarat itu hampir dipenuhi, dan berdoa kepada sang Dewata raya agar mempercepatkan siang dan permintaan itu terkabul.
Kerana kemarahan yang amat sangat, Sang Kuriang telah menerajang perahu itu dan tertangkup dipuncak bukit. Itulah kisah dongeng yang diceritakan di batu itu menjadi asal usul Tangkuban Perahu (Perahu tertangkup)
Kawah ratu yang jauh di dasar bumi tidak henti-henti mengeluarkan asap berwarna putih



Pokok yang unik


Pokok Batik. Apabila ditarah menghasilkan bentuk batik yang amat cantik

Mercu tanda Tangkuban Perahu



Kebun  strawberri di bawah bukit





Penjaja mencari rezeki


Air strawberi.

7 ulasan:

atuk berkata...

Assalamualaikum HJAZ

masa saya kat Bandung, tak sempat nak ke Tangkuban Perahu
nampak menarik....kena pergi sekali lagi ni...

Ayah Zain berkata...

sALAM aTOK,

mEMNAG CANTIK DI TANGKUBAN PERAHU

Tanpa Nama berkata...

Salam sejahtera Hj AZ

Menarik. Cerita Sangkuriang tu femeskan, tapi taklah se detail ini. Terimakasih.
Gambar2 menarik. macam nak pegi je..

Mamaju.

Ayah Zain berkata...

Mamaju ke Tanpa nama ini? Whak hepe!!

Silakan ke Bandung, memnag puas hati utk shopping.

afeezz berkata...

assalamualaikum AZ : wah.. sungguh sumbang mahram lagenda tangkuban perahu ni...

Ayah Zain berkata...

hahahaha fez, mana ada sumbang mahram.

rosli berkata...

Hj Az,

Saya tak pernah jemu kat Gunung Tangkuban Perahu ini.sejuk dan pemandangan cantik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...