Rabu, 27 Jun 2012

The Power of Sujud


270612

Bahan yang dipersembahkan ini dipetik daripada emel di dalam peti emelku


Sujud melibatkan 5 anggota badan yang bertumpu pada bumi, iaitu dahi, hidung, kedua-dua telapak tangan, lutut, dan kedua-dua ujung kaki (jari2 kaki).

Sujud adalah merendahkan diri, memuji Allah, dan meminta segala macam pinta kepada Allah swt. Sekaligus, mengikis sifat sombong, riak, takabur, dll.
Dr Fidelma O'Leary, Phd Neuroscience dari St Edward's University, telah menjadi muallaf, kerana mendapati fakta tentang manafaat sujud bagi kesihatan.


Dalam kajiannya ditemukan ada beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah, dan urat ini hanya boleh dimasuki darah pada saat manusia sujud.
Tetapi urat saraf ini hanya memerlukan darah untuk beberapa saat tertentu sahaja.        Iaitu, pada waktu2 solat yang telah ditetapkan (waktu subuh, zuhur, asar, maghrib, 'Isya). Subhanallah...


         Oleh itu, siapa yang tidak solat maka urat ini tidak menerima darah sehingga menjadikan otaknya tidak berfungsi secara normal. Maka tidak heran bilamana timbul macam2 gejala sosial masyarakat saat ini. Kerana letak otak di atas jantung, maka kata Prof Hembing, jantung, hanya mampu membekalkan 20% darah ke otak manusia, jadi dibantu dengan sujud yang lebih lama agar menambah kekuatan aliran darah ke otak.

Kalau begitu sesuai apa yang disuruh Nabi Muhammad saw, supaya kita sujud lama-lama di rakaat terakhir, sambil banyak meminta semua keinginan kita.
Manafaat sujud lama2 ini, untuk menolak pening, migrain, menyegarkan otak, menajamkan akal fikiran (peka), melegakan sistem pernafasan.
Sujud melibatkan 5 anggota badan yang bertumpu pada bumi, yaitu dahi, hidung, kedua-dua telapak tangan, lutut, dan kedua-dua ujung akan membetulkan pundi peranakan yg jatuh, memperbaiki kedudukan bayi songsang, dll.
Otak merupakan pusat pengatur dari seluruh kegiatan manusia, di dalamnya terdapat banyak sekali urat2 saraf, yg mempunyai tugas masing2. Bentuknya seperti orang sujud... Subhanallah ...

Nikmat Tuhan yg mana lagikah yang engkau dustakan? 
Astaghfirulloh...
semoga Alloh senantiasa merundukkan hati kita yang menyembah hanya kepadaNya. Amin Ya Rabbalalamin..


7 ulasan:

sonata anak kancil berkata...

Sesungguhnya ajaran Islam benar belaka.

Ayah Zain berkata...

as salam sonata:

Alhamdulllah. Bersyukurlah kita dilahirkan sebaai seorang Islam

mama ju berkata...

Salam

Batu tu nampak sgt sujudnya!

Ayah Zain berkata...

salam mamaju

kuasa Allah. Allah hu akbar

shami2 berkata...

Salam az

Cantik gambar di upload,
Allah Maha Besar, tiada tuhan melainkan Allah.

Ayah Zain berkata...

salam shami

alhamdulillah. copy n paste hehehe

Ayah Zain berkata...

salam shami

alhamdulillah. copy n paste hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...