Sabtu, 1 Januari 2011

Selamat Tahun baru 2011

Alhamdulillah. Akhirnya tahun 2011 menjelma juga. Begitu cepat masa berlalu. 2010 telah meninggalkan kita dan menjadi sejarah dalam kehidupan kita semua. Ada yang pahit, masam dan manis. Semuanya berjalan mengikut ketentuan Illahi. Mengikut Qada dan Qadar Allah. Mana-mana perlakuan kita yang tidak selari dengan kehendak Allah kita tinggalkan  dan berubah kepada jalan yang di redai Allah. Matlamat kita ialah Akhirat bertemu dengan Allah di Hari Perhitungan . Sekiranya kita memlilih dunia kita akan dapat dunia dan kalau kita memilih Akhirat, kita akan mendapat kedua-duanya sekali. Allah hu aklam.


Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat), maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan Kami); dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu. Dan (ingatlah satu bukti lagi); Engkau melihat bumi itu kering, kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (dengan tumbuh-tumbuhan yang merecup tumbuh), dan gembur membusutlah ia, serta ia pula menumbuhkan berjenis-jenis tanaman yang indah permai.
(al-Quran: AlHaj:22:5)



Bagi Allah Yang Maha Kuasa) soal menciptakan kamu semua (dari tiada kepada ada), dan soal membangkitkan kamu hidup semula sesudah mati, tidak ada apa-apa sukarnya, hanyalah seperti (mencipta dan menghidupkan semula) seorang manusia sahaja. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.
(al_Quran:Luqman:31:28)

4 ulasan:

Azima berkata...

Assalamualaikum AZ,

Selamat Tahun Baru 2011..semoga tahun ini lebih baik buat kita semua..

AZ,maaf kalau ada salah & silap sepanjang tahun 2010.


Wsalam

Rozali berkata...

Assalamualaikum AZ

moga selamat dunia dan akhirat

Wassalam

luahfikiran berkata...

SALAM,
UCAPAN SELAMAT TAHUN BARU. SEMOGA TAHUN2 MENDATANG LEBIH BERMAKNA DAN LEBIH BANYAK PEMBAIKAN DIRI

Kakzakie berkata...

Salam AZ,

Selamat Tahun Baru 2011. Semoga beroleh kebaikan dunia dan akhirat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...