Jumaat, 28 Ogos 2009

Menara Taming Sari

Menara Taming Sari which was opened on 18th April 2008 has become another unique attraction for Melaka. The tower is located in Jalan Melaka, Banda Hilir, one of the popular destinations for tourists. The vision to built Menara Taming Sari was inspired by Chief Minister of Melaka, Datuk Seri Mohd Ali bin Mohd Rustam. The 110 meter viewing tower was designed based on the legendary Taming Sari Keris, used by the Malay legendary warrior Hang Tuah.
Menara Taming Sari was the First Revolving “Gyro Tower” in Malaysia and this title is endorsed by Malaysia Book of Records. Menara Taming Sari started construction in August 2006. The original site for Menara Taming Sari is at the Melaka River Banks but due the recovery of the ancient artifact, the site was moved to Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah tennis court. The tower was built using Swiss technology & the only tower in the country to have a fully revolving structure. The air-conditioned viewing cabin will be able to accommodate 66 people at one time.
The tower offers a nice view of Melaka from the observation deck. Among the interesting & historical sites is Banda Hilir, Dataran Pahlawan, Melaka Straits, TUDM museum, Stadthuys, Saint Pauls Peak, Independence Memorial, State Mosque and Melaka Island. The ride experience will make the tower is a must visit destination to all.

Ha, dah sampai pun kat Menara  Taming Sari.
Tingginya, sayup mata memandang. ala 110 m jer.
sedang menunggu
Beratur, panjang la barisan ni - lama, naik cuma 7 minit ; berbaloi ke
ha, dapat masuk dah. tu kerusi nak duduk
dah mula naik.
wah dah nampak bumbung - belakang tu Bukit St Paul
Jalan Bandar Hlir, nampak tu Dataran Pahlawan
ooo banyak kereta. eh eh, Tu macam pesona plet no:  MAS  7552.warna blueberry lagi
Belakang tu Muara Sungai Melaka
banda Hilir - seberang tu Pulau Melaka kot
Eye On Malaysia dah pindah kat Melaka yer
Sungai  melaka : tu Ayah Zain dah pusing naik Cruise
Muzium Samudera : Kapal Flor de lamar (betul ke CM kapal tu)
Sekitar kg. Mortan - kat tepi sungai tu Rumah Rradisonal Melayu.
kaki Bukit St Paul - bangunan stadthuys
bandar Hilir ni makin luas - nampak kan Selat Melaka tu 

17 ulasan:

Che' Pit berkata...

salam Ayahanda zain,

hehehe anakanda yg 1st ker? hmm masa bawa peserta MTCP bulan lepas, tak semapt nak naik menara taming sari ni.. sempat naik eye on malaysia jer..

rezeki berkata...

Salam CZ,
alamak dia tulis arab daa. "alif tendang wau, sarkis.

Kau baca sudin , ku pandang kiri kanuri, wal saki baki tomfok-tomfok , taik unta....

diolag yg tk pernah ku lupakan.

Al-hamdulillah

rezeki berkata...

Salam CZ
mmg lama saya tak pegi ke melaka dan lalu melaka psl semenjak ada highway, jarang ikut jalan lama.
last pun masa mkn seafood kat duyung, tapi dah tk sesedap mcm dulu.

Alhamdulillah

Ayah Zain berkata...

Salam Che Pit

Tahniah.

Punya la lama beratur, naik sekejap jer. Dah anak-anak nak naik sangat. Tapi ok gak.

AZ dapat kursus tu nanti okt nanti. minta paskan fon kat che pit,tp x berangkat. Kalau dak, kita dh leh cakap tadi

Ayah Zain berkata...

Salam Rezki,

Lor, nak kena iklan kat PDK baru ada tamu.hehhe.

jap lagi nak kuar n baru. tunggu.

Ayah Zain berkata...

Salam Rezki,

Lor, nak kena iklan kat PDK baru ada tamu.hehhe.

jap lagi nak kuar n baru. tunggu.

Che' Pit berkata...

salam AZ,

hehe az tahu ke nama sy? hehe, silap2 Pak Ya (operator kami) tu pening kepala, sapa lah che pit tu, hehe.. hmm sy nyer phone hujung dia 135.. hmm kalau dtg maktab, g jer kat mana2 telefon maktab, tekan jer 135.. tu opis ler.. kalau tak dapt, tekan *#440, tu direct hp.. tapi utk telepon yg ada dlm maktab ler.. kalau luar maktab sampai bila2 pun tak dapt, hehe..

Ayah Zain berkata...

Salam CP,
Yer ker. konpen salh orang seb ujun 021. che rashid katanya. hehehhehe.

Che' Pit berkata...

salam En Rezeki,

heheh tak tahu nak panggil pak ke, abg ker, ayah ker, hehehe..

yg paling sy ingat "alif ya mim" buaya.. bukan buaya lah Pak Abu..

"walau mcm na pun, jangan lari dari COBAAAAAANNNN"

Ayah Zain berkata...

saalm che pit

hahhaha, yor la. hang nak panggil apa pun boleh.

Che' Pit berkata...

hehe bukan apa ayah zain,

takut paggil pak atau ayah rezeki, tapi muda.. panggil abg rezeki, takut berusia lak, hehe

hmm ayah zain dah dpt ke sms sy?

Hanis berkata...

salam ayahanda,

huhuhuhu...hanis nie tah bilaa laa nak p berjalan2 ke melaka tu...apatah lg naik menara taming sari tu....KLCC pon hanis tak sampai2 dah dkt2 2 tahun.....emmm anak pak zain nie tau balik shah alam-seremban-kelana jaya-usj.....tu aje jalan yg hanis hafal & tau p.....

Ayah Zain berkata...

Salam CP,

dah balas kan? nanti kita g makan2 ngan hanis, CM yer

Ayah Zain berkata...

salam hanis,

route tu jer hanis tahu!! ler, alhamdulillah. kalau langsung tak tahu lagi haru. hehehhe

Hanis berkata...

lupa nak cite...hanis kalau ke melaka nie...ade 2 tempat yg biasanye g....1 ke umah nenek sedara kat bukit piyatu....2..ke serkam...g makan ikan bakar kat kedai ayah angkat hanis masa kat uitm dulu...(dulu pak hussin tu laaa dok bg kami (geng2 hanis) makan free....huhuhu..)

Hanis berkata...

ayah zain...emmm ayah zain mai...call hanis...suruh pijal call hanis...insyallah, kalau takda ape2 hal...nanti kita p makan ramai2 naaa...

Ayah Zain berkata...

Salam hanis,

ok. nanti kita makan ramai2, mesti meriah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...