Ahad, 14 Ogos 2011

Amali Sembelihan

14082011

Sudah dua minggu kita berada di dalam Bulan Ramadan yang penuh keberkatan dan kemuliaan. Bermakna sudah 14 hari umat Islam berpuasa.Menahan lapar dan dahaga serta menjauhi segalan perkara yang boleh membatalkan puasa. Semoga ibadah puasa kita diterima oleh Allah SWT.

Proses Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) di sekolah tidak tertaklok kepada pembelajaran formal di bilik-bilik kelas sahaja tetapi melibatkan juga aktiviti di luar kelas dan tidak formal. Pelajar di dedahkan dengan pelbagai kemahiran dan pengalaman melahirkan modal insan yang cermerlang dn berkebolehan. Di antara aktiviti yang wajib dilalui oleh pelajar di sekolah kami ialah aktiviti penyembelehan. Pelajar bukan diminta menyembeleh kambing atau kerbau tetapi cukuplah dengan menyembeleh ayam sahaja.

Sebelum aktiviti bermula pelajar telah diberikan taklimat dan demonstrasi bagaimana menyembelehi ayam dan sah di makan. Sekiranya tidak mematuhi, maka ayam tersebut tidak sah sembelihannya dan haram  di makan.

Sesi Penilaian
ayam ini tidak menepati hukum sembelehan


Nampak tak? urat utama tidak putus - tidak sah - tidak boleh di makan oleh orang Islam


6 ulasan:

Rozali berkata...

Assalamualaikum Tn Hj AZ

dua bulan lepas kami ada juga latihan menyembelih ni....

ayam pertama saya putus terus lehir nya.....

Wassalam

mama ju, berkata...

Salam AZ

AZ dah sembelih apa?
Ada siang ayam?
hehe mama kat KL dah, nanti2lah nak juga jumapa raya, tapi AZ balik kg jugakkan.
Nak jugak ke Mandela ke apa ke..

afeezz berkata...

assalamualaikum AZ : sy tak pernah pulak sembelih2 ni, kene belajar gak, maner le tau kan...

wow abg rozali... zalim nyer?

Ayah Zain berkata...

salam atuk

mak oi, kejammmmmmm. sampai putus

Ayah Zain berkata...

salam MJ
AZ tak sembelih sebab bz amik gambar. kekeke

program ini utk pelajar

Ayah Zain berkata...

salam afeez

betul tu, kena belajau.

tapi apa susah2, sembelh jer kat pasau

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...