Isnin, 17 Jun 2013

Bandar Hilir

17062013

Hari ini aku berkesempatan meronda sebentar dengan isteri ke Bandar Hilir Melaka. Semenjak berpindah ke Negeri Hang Tuah, inilah kali pertama menjejakan kaki di Bandar Hilir. Dah berubah betul kawasan ini sekarang. Kawasan sudah bertambah besar tak larat nak berjalan di tengah panas pancaran matahari. Semalam katanya jerebu amat teruk tetapi pada hari ini udara bersih dan pancaran matahari amat dirasai. Aku han ya sempat menghabiskan masa di Dataran Pahlawan sahaja itu pun tidak semua kawasan di jelajahi kerana wakt zohor sudah sampai.

Walaupun selama ini sudah merata tempat juga aku jelajahi namun keidahan Bandaraya Bersejarah Melaka ini amat indah. Terpikir juga buat apa pergi tenpat yang jauh sedangkan di tempat sendiri tidak kurang juga cantik dan indah.


 sebahagian bazaar menjual makanan tradisional
macam2 ada
 emping pun ada. dulu faverit masa kecil2, sekarang dah x larat nak mengunyah
 medan rekriasi di Dataran Pahlawan, Bandar Hilir

 kapal terbang peninggalan sejarah


 juga gerabak keretapi Tanah Melayu



Beca roda tiga, trade mark melaka, kini dihias cantik menarik pelancung bersiar-siar di Bandar hilir

8 ulasan:

Dzureen Darwis berkata...

Wah bestnya. Dah lama saya tak ke Melaka

Ayah Zain berkata...

memang best di Melaka. dzureen di area mana

atuk berkata...

Assalamualaikum THAZ

masa anak2 kecil dulu datang ke sana

Ayah Zain berkata...

lor ni dah banyak berubah atok

Hjh Noralenna Abbas berkata...

Maaf Ayah Zain. Pertama kali nak buat komen. Selama ini saya silent reader. Ingin saya buat pembetulan. Gambar bangunan merah bukan nya Bastion House. BH terletak disebelah. Dulu bangunan ni ialah pejabat majlis perbandaran melaka (kalau tak salah). Tingkat atas pernah menjadi Town Hall Melaka. Terima kasih.

Ayah Zain berkata...

salam hjh.

terima kasih atas teguran.

afeezz berkata...

saya berada ni bandar hilir sabtu dan ahad lepas

Ayah Zain berkata...

kalu koling2kan boleh join sama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...