Khamis, 4 Ogos 2011

musafir lalu

04082011

Alhamdulillah, sudah empat hari kita berpuasa di Bulan Ramadan Kareem penuh berkat. Satu perubahan yang aku lakukan pada Ramadan kali ini ialah aku berbuka di surau. Bermakna sudah empat hari aku  berbuka di Surau Anak Bugis. Perbualan secara main-main dengan pengerusi surau dua minggu sebelum kedatangan bulan puasa tempoh hari menjadi kenyataan. Pengerusi mengatakan tidak pernah lagi mereka berbuka di surau, kalau jadi, inilah kali pertama dilakukan. Aku mencadangkan menu berbuka hanyalah dengan beberapa biji kurma dan sebotol ai mineral dan selepas itu solat maghrib berjemaah di surau. Seusai solat magrib kami balik ke rumah untuk menjamah makanan bera di rumah masing-masing. Kebetulan hari ini adalah Khamis, maka selepas solat Magrib tadi, kami dapat membaca Yasin beramai-ramai.

Pada hari pertama dan kedua  hanya 3 orang jemaah sahaja yang datang, hari ketiga 4 orang dan pada hari ini hanya aku dan pengerusi sahaja yang datang berbuka. Alhamdulillah. Pengerusi mengatakan, rumah jemaah yang hampir dengan surau tidak menggalakkan mereka datang berbuka di surau, maka sebab itulah walaupun tidak ramai jemaah yang datang berbuka namun solat magrib agak ramai juga jemaah yang datang solat maghrib secara berjemaah.


Menu hari ke 3 :mee hoon goreng

Menu hari ke-4: Nasi Goreng Bugis, Martabak Mini

4 ulasan:

sonata anak kancil berkata...

alhamdullilah sudah selesai hari ke 4! kami berbuka di rumah je...menu pun yang biasa2 aje....sikit cukup - banyak lebih ! dekat Isyak barulah ke Bedhill Mosque...

Ayah Zain berkata...

salam SAK

alhamdulillah, yang penting ialah berbuka

afeezz berkata...

assalamualaikum AZ : aper beza nasi goreng bugis tuh?

Ayah Zain berkata...

salam

afeez: bezanya ialah orang bugis yang bikin, kekekekekke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...