Khamis, 30 September 2010

8C Sebab Suami Benci Isteri

300910


Oleh Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah




8C ini lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya. Berpelajaran tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa, alpa dan lalai, ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & anak anak; keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C tu.



C1. CABAR

Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah kata “Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN CABAR SUAMI… nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata…

C2. CABUL

Cabul ni bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dgn lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan &tutur kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu)seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua…



C3. CELUPAR

Wanita yang cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar. Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.



C4. COMOT

Terdapat wanita yg cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yg selekeh, kerja yg dilakukan sertatindak-tanduknya. Contohnya, isteri bila nak keluar rumah baru nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik pulak nampak yg comel2 aje… Ada isteri kata – mekap untuk suami, tapi kat rumah tak praktik pun.



C5. CEMBURU

Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi wanita yg terlampau cemburu hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah kepada perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki akan rasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan… sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik

lewat overtime dah syak yg bukan2…



C6. CEREWET

Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlu mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya kalau suami bawa makan luar, isteri nak tempat yang class2 aje. Restoran nak ada air-cond aje.



C7. CINCAI

Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak… anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi….



C8 CUAI

Kebiasaan lelaki tidak suka jika pasangannya cuai terutama apabila ia melibatkan masa.. Misalnya apabila suami menetapkan keluar jam 3 tetapi pada masa yg ditetapkan isteri masih sibuk bersiap, bersolek, mengemas. Ini akan membuatkan mereka benci kerana situasi sebegini.






8C Sebab Suami Benci Isteri

12 ulasan:

mama ju, berkata...

Salam AZ

Bagus sekali N3 ini...saling mengingatkan. Hehe ada gak yg terkena. Insyallah ingat...Terimakasih.

Ummi Humaira berkata...

salam AZ....

sama gak dgn mama ju...ada gak yg terkena pd ummi ni...kena perbetulkan semula...he he he

"anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi…."
BUKAN DEPAN TV TP DEPAN PC

Kakzakie berkata...

salam AZ,

Jangan kata isteri saja yang perlu jauhi 8C ini. Suami pun kalau ada 8C pun isteri tak suka. Begitu juga anak-anak kita. Jadi... jauhi 8C ini dari kita.

p/s: paling tak suka bila anak comot. Apa lagi kalau suami yang comot macam mana agaknya ye?....

kak su berkata...

Salam AZ

Yo..lah tuu...sama2 lah kita betulkan yg tak betul....

Biasakan yg tak biasa tuu...

Wslm

shami2 berkata...

Salam Az...

Ohoooo..mamaju ngan kak umi..biasalah kena terkena..itulah asam garam rumah tangga....kan..heheheh
Yalah AZ suami isteri ni kena terima segala kekurangan atau kelebihan pasangannya....baru aman rumah tangga..tak ada isu cabar, cabul ..kalau kita sama2 memahami diri antara satu sama lain....salah faham tu yg mengundang berbagai..telahan..kan..
kita perlu berterus terang...lagi jujur ...dengan pasangan...kita baru aman rumah tangga..sifat sabar juga perlu tinggi...ikut sunnah nabi...insyallah selesai..
p/s: Senang nasihat ..nak buat..cukup..payahkan..hihihi sama2lah kita buat yg baik...jgan bila dah tiada kita pula menyesal akan diri..sendiri..

KAMATO berkata...

Salam AZ, syukur isteri saya tak termasuk 8C ni...he he

Ayah Zain berkata...

Salam mamaju,
insya allah, kita sama-sama mmeperbetulkan mana yang salah.

Ayah Zain berkata...

salam kak umi,

ok gitu, kita saling lenmgkap melengkapi

Ayah Zain berkata...

salam kakzakie

betul tu. suami juga kena bertanggungjawab sebagai mketua keluarga. Jangan dok salahkan isteri sahaja.

Ayah Zain berkata...

salam kak su

ye betul3X

Ayah Zain berkata...

sala, shami2

seperti biasa shami2 mesti ada ulasan yang panjang lebar dan bernas. Terima kasih. Marilah kita sama-sama memperbaiki hubungan itu. Lagikan lidah lagi tergigitkan

Ayah Zain berkata...

salam kamato,

alhamdulillah, syukur kepada Allah, Kamato mendapat isteri yang solehah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...