Isnin, 27 September 2010

Pedihnya bagai dihiris sembilu

270910
Semuanya sudah ditakdirkan
belum lagi habis kes si Taha
aku didatangi dengan satu peristiwa yang menjadi satu lagi lipatan sejarah dalam kehidupanku.
Satu lagi pengalaman yang tidak mungkin aku lupakan.
Kalau teringat tidaklah sampai mengalirkan airmata hehehheh
Kisah ini berlku pada pagi sabtu, 2 hari yang lepas

Semuanya bermula di sini
aku terpesona dengan aloi ini
lagi pun satu daripada rim si Karim aku itu bengkok
kalau lari 100km, stereng gegar semacam

Setelah puas befikir, tolak itu dan tolak ini
aku membuat keputusan untuk menukar kepada aloi tersebut
tidaklah berapa mahal, kira bolehlah

Si Karim dalam proses penukaran aloi



saat kenangan terakhir

Setelah menunggu hampir satu jam, kerja-kerja menukar aloi selesai. Si Karim di bawa ujipandu untuk menentukan tiada masalah yang timbul.
Mekanik mengatakan ok. Tiada masalah.

Namun saat aku mahu memandu pulang, aku rasakan seuatu yang tidak kena. AKu merasakan pemanduan aku tidka berapa lancar. Seperti ada yang tidak kena. Maka aku memperlahankan kereta dan membuat pusingan U di satu sipang trafiklite kembai ke kedai tayar tadi.

oooopocotttttttttttttttttttt
berdegau darah aku
apa yang berlaku?
 Lu tengok sendiri
Sebiji tayar hadapan sebelah kiri tercampak keluar
satu gegaran berlaku
Cuba u fikir di sebatang jalan yang sibok di sebuah trafik lite
La haw la wala qu wata illa
Inna lillah ..........


Mekanik tiba dan buat-buat terkajuit
hai ya bukan wa yang pasang kata mekani itu
ini olang talak ikat skru ketat

habis disk sikarim ni


mud guard pun rebeh
sodey modey
Bukan itu sahaja bonet depan tidak boleh dibuka
bersanggit antara satu sama lain
lama juga aku 'berunding dengan mekanik itu'
aku tidaklah sampai bertekak
akhirnya pemilik kedai sanggup membawa sikarim ke bengkel
dan   pembaikpulih mesti di buat
semua kos ditanggung oleh pemilik kedai itu
Kos yang perlu ialah ketuk dan cat semula
kalau idak itu dalam boleh cerita.

Aloi sudah dipasang semula

Walaupun sikarim ini dibaikpulih tetapi aku tidak tahu sama ada condition nya ok ataupun tidak. Satu perasaan timbul semasa aku hendak memandu sikarim daripada Pontian ke Kuala Lumpur. Walaupun ke KL seperti pergi kedai (kata si rezeki), dihati kecil ku berkata, adakah selamat aku memandunya lagi.

nota: Pagi tadi aku menghantar Karim ke bengkel dan sehingga pukul 6.30 petang tadi, si karim masih belum siap, kerana hujan kerja-kerja menyembur chat tidak boleh dilakukan
makanya
tunggu lagi
maka aku tunggu terus menunggu

Kes dengan Si Taha juga masih menunggu


22 ulasan:

afeezz berkata...

salam AZ : aduhai.. kesian si karim. camner le mekanik tu bole pasang skru tak ketat.. erm...

Ummi Humaira berkata...

salam AZ...

bila tengok cerita kereta kena musibah, terus hati ummi jadi kecut maaaaaa

Azima berkata...

Salam Ayah Zain,

Heeeemmmm kecuaian mcm ni xleh dimaafkan!!!..Syukurlah AZ xpe2..Kesian kat si karim tu (!-!)

Sabar yer AZ.. saya doakan semoga Allah melindungi & mempermudahkan segala urusan AZ..InsyaAllah.

Penunggu Hujung Dunia (PhD) berkata...

Salam Papa..

Haaa..inilah sesuatu yg hebat telah menimpa..
Ini mungkin kesan gelombang kedua dari gelombang kemarahan pada Taha

Sib baik tak kena jual (kete Papa Z)
Anyway, dah banyak Allah beri rezeki pd Papa Z, skali-skala nak tgok cool atau tak Papa..

Pas ni insyaAllah gelombang rezeki pulak

rosli berkata...

Salam AZ,

Byk bersabar, saya pun baru mendapat dugaan , dua kali....lepas raya. Allah mengetahui apa yang terbaik untuk AZ. Memang pedih, tp saya percaya AZ boleh bersabar. Macam CL kata pada saya , yg penting you selamat, kalau kena masa sedang laju lagi haru....

rezeki berkata...

salam az

laaaa, kesian az
nak buat mcm manakan

tapi senang cite cina wokshop , kalau cakap semua ok, boleh

padahal dlm hati depa nak sebat je duit pelanggan

tu yang masih ada cina wokshop , bila time servis, nantyi dia kata ni rosak la, tu bengkok lah

kena org tak tahu, tak psl2 kena ganti benda yg tak sepatutnya

yg tak tahan , ramai yg tak tahu mesti pernah kena
dia kata

" chamber bengkoklah " hehehe


sib baik dia bikin semua, tapi pun kena tgk betul2 , dia org mana nak rugi punya

SiNoMoSa berkata...

Salam AZ,

Ler kesiannya..
Siapa yg tengah drive masa tue AZ?
Kalau sy pun terkejut amat tue..huhuhu
Sabar ye AZ..
Ada hikmahnya..

Kakzakie berkata...

Salam AZ,

Dugaan datang lagi....
Apa yang kakak boleh kata
sabarlah.....
hidup memeng sentiasa diuji

Yang sakit hati tu bila sembur cat baru nanti lama-kelamaan colournya akan faded dan tidak seimbang dengan colour yang original. Tapi tak cat pun tak boleh juga.

Geram juga kakak dengar jawapan si mekanik tu kan... Senang je dia jawab. Kalau kena org panas baran habis dia....

shami2 berkata...

Salam Az..

Alhamdulillah selamat..kalau terjadi kemalangan bagai ditengah jalan dan membabitkan orang lain dan kita serta ohhhhh tak leh bayangkan.....
Itulah hikmah mengamalkan la haw la walla quwataillabilla...hillaali yillazimm kan ...dan lagi hasbunallahh wanikmalwakil...
Sabar az....walau saya kekadang punya nilai sabar turun pada tahap rendah...juga huhuuh

ainhany berkata...

Salam AZ,

Syukurlah AZ selamat dan kos si Karim masih diamilkira...insya ALLAH satu iktibar buat diri tatkala berurusan tentang kereta..mudah2n selamat kita..amin

mama ju, berkata...

Salam AZ

Kesian Karim tu....macam tak lojik je tayar boleh macam tu...

Ayah Zain berkata...

salam afeez,

itulah dia. pedihnya hati tidak terkira

Ayah Zain berkata...

salam umi,

nak buat macam mana umi, dah suratan. kena red dengan ketentuan allah

Ayah Zain berkata...

salam azima,

ikutkan hati mahu saja di bawa ketengh perkara ini. bayangkan kalau az bawa kereta dengan laju di highway????????????????

Ayah Zain berkata...

salam PhD,

entahlah. Cuma pasrah dan berdoa

Ayah Zain berkata...

salam rosli

menag kena bersabar. meahan hiba dalm hati

Ayah Zain berkata...

salm rezeki

itulah dia. bangsa mereka ni

apa yang rezeki kata itu, benar-benar belaka. az biasa mengalaminya

Ayah Zain berkata...

salam sinomosa

siapa lagi yang drive. az lah orangnya

Ayah Zain berkata...

salm kakzakie,

apa nak buat. apalah dayaku kz.

Ayah Zain berkata...

salam shami2

hanya itulah ucapan yang termampu dilakukan. nasib baik bawa perlahan. kalau laju?

Ayah Zain berkata...

salam ainhanny

alhamdulillah, az masih bernafas lagi ni.hheheh

Ayah Zain berkata...

salm mamaju

memag tak logik langsung. tapi itulah kenyataannya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...