Ahad, 14 Julai 2013

Kueh Kelopong, Kueh Cara

14072013

Entah mengapa atau secara kebetulan aku mesti mengingati tarikh ini 14 Julai 1789 apabila pemberontak Perancis menembusi Penjara Bastille semasa berlakunya Revolusi Perancis. Tarikh ini telah dijadikan hari Kebangsaan Perancis.

Namun entry kali ini bukannya berfokus kepada Negara Perancis tetapi lebih kepada kueh-kueh kegemaran aku dengan kedatangan Ramadan. Kueh-kueh ini akan menjadi penyeri di meja makan ku pada setiap kali kedatangan Ramadan. Kadangkala boleh menjadi berkali-kali dengan menu yang sama. Mungkin telah terbiasa di masa kecil di mana kueh-kueh ini menjadi menu utama kegemaran yang disediakan oleh  ibuku. Mungkinkah  cara penyediaannya yang mudah aku sendiri tidak pernah bertanya kepada ibuku. Kebetulan pula setelah berkahwin, menu ini juga menjadi penyeri utama dimenja makan kami  di bulan Puasa. Kalau dahulu disediakan oleh ibuku, kini juadah ini  disediakan pula oleh isteriku.

 Kueh Kelopong a.k.a Buah Melaka
Kueh Cara

8 ulasan:

Mokde berkata...

kueh cara yang enak

Ayah Zain berkata...

salam mokde, lama x ziarah az yer
Anyway salam ramadan. selamat berpuasa

afeezz berkata...

salam AZ : kuih fevret sy gak tuh.. takde la fevret sgt, makan la juge

azieazah berkata...

Saya baru semalam buat Buah Melaka. Sepinggan besar dapatnya.

JunAina berkata...

Tak tau pulak ada nama lain utk kuih buah melaka ni. Saya jarang buat kuih bukan jarang rasanya tak kot, anak2 bila dah makan nasi kuih2 dah tak pandang.

Ayah Zain berkata...

salam afeez. hehe. fav tp x la sngt. i like

Ayah Zain berkata...

best kan azie buat sendiri. beli kat param x menepati citarasa sendiri

Ayah Zain berkata...

ye jun. itulah nama kueh buah mlk yg dipanggil ditempat saya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...