Selasa, 23 Julai 2013

Merantau


23072013

Merantau bermaksud kepada anak tempatan yang berhijrah keluar daripada kampung asal  ke sesuatu tempat yang lain. Merantau melibatkan jarak yang agak jauh dengan meninggalkan keluarga tersayang dalam jarak masa yang agak lama. Antara faktor yang menyebakan seseoran itu merantau ialah  mencari rezki ditempat lain untuk mengukuhkan eknomi sesorang, atau melanjutkan pelajaran atau patah hati kerana kasih yang tidak berkesampaian. Perkataan merantau begitu senonim dengan masyarakat Negeri Sembilan yang berpindah ke tempat baru seperti dari Rembau ke Kuala Lumpur atau ke destinasi yang lain. Walau sejauh mana mereka merantau, asal kampong tidak dilupakan dan akan balik juga ke kampong pada suatu hari nanti. Namun ada juga di antara perantau ini tidak balik-balik ke kampong asal dengan pelbagai alasan yang tersendiri.

4 ulasan:

ikhwan yusuff berkata...

setinggi mana pon bangau terbang akhirnya hinggap dibelakang kerbau jua...

Ayah Zain berkata...

betul tu Ikhwan. Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain

azieazah berkata...

Saya dah merantau tinggalkan kampung sejak umur saya 19 tahun lagi. Sampai sekarang, saya dah lebih 25 tahun menetap di KL.

Ayah Zain berkata...

Sama lah ngan ayah zain yang kuar merantau umur 18 tahun dan sampai sekarang masih tidak menetap di kg kerana merantau di negeri orang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...