Rabu, 3 Julai 2013

Marhaban ya Ramadhan

03072013/24081434



Alhamdulillah, berakhirnya hari ini maka  6 hari lagi kita akan menyambut kedatangan Ramadhan yang mulia. Bulan ke 9 dalam kalender Islam. Bulan yang diturunkan rahmat Allah di mana ada satu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan iaitu malam Lailatul-Qadar. Di bulan Ramadan yang hanya 30 hari dalam masa setahun amat rugi dipersiakan kerana peluang keemasan disediakan oleh Allah SWT kepada setiap hambaNya yang beriman



Bulan Ramadhan, Allah SWT mengurniakan nikmat yang amat besar kepada seluruh hambaNya di mana amalan di bulan ini dapat digunakan untuk menolak tipu daya syaitan iaitu amalan puasa yang menjadi benteng dan perisai kepada sekalian kekasih Allah SWT seperti hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Tirmidzi dan Ibn Majah bermaksud, "Puasa  adalah separuh kesabaran'.  Allah SWT berfirman dalam surah  az-Zumar ayat 10  yang bermaksud, 'sesungguhnya orang-orang yang bersabar sahajalah yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terikira'.




Justeru marilah kita sama-sama mempersiapkan diri kita untuk meraikan kedatangan bulan yang mulia ini dengan hati yang gumbira dan apabila tiba masanya sama-sama kita merebut setiap peluang keemasan yang disediakan seperti sebuah Festival Ibadah Ramadhan.


Adakah kita telah membuat persiapan untuk meraikan bulan Ramadhan? Sebenarnya Allah memberikan kita masa selama 2 bulan untuk membuat persiapan menjelang Ramadhan. Namun Adakah kita hanya bersahaja dengan kedatangan 2 bulan tersebut? Seperti perginya air yang mengalir dan tidak akan mudik kembali? Sungguh rugi kita kerana  di kalangan kita termasuk diriku sendiri sering melupakan 2 bulan  yang telah disediakan untuk menyambut kedatangan Ramadan Kareem. 2 bulan itu ialah  Bulan Rajab dan  Sya'ban. Inilah 2 bulan untuk kita mempersiapkan diri dan menyediakan diri segi fizikal, mental  dan emosi menyambut  kedatangan bulan Ramadan yang mulia.



•      Dari Anas bin Malik r.a. berkata, bahwa Rasulullah saw. apabila masuk bulan Rajab selalu berdoa, Allahuma bariklana fii rajab wa sya’ban, wa balighna ramadan.” Artinya, ya Allah, berkahilah kami pada bulan Rajab dan Sya’ban; dan sampaikan kami ke bulan Ramadan. (HR. Ahmad dan Tabrani)

Sumber Slaid : Ust Zam Zam b Che Man - Kuliah Maghrib di Surau Bukit Pulau Melaka 30/6/2013

8 ulasan:

Dr K berkata...

Selamat menyambut Ramadan buat AZ sekeluarga....Moga kita semua berlumba lumba beramal...

afeezz berkata...

Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak

Ayah Zain berkata...

yer sama-sama kita mengimarahkan ihya rahmadhan tahun ini yer daddy ziyyad

Ayah Zain berkata...

sama-sama aferz. Salam ramadhan kareem

Jejari Menaip berkata...

selamat menyambut ramadhan..marhaban ya ramadan..moga tahun ni tahun terbaik kita ye...

Ayah Zain berkata...

ye ikhwan. sama2 kita meraikan festival ibadah ramadan

perjalanan pulang berkata...

salam...ku seru juga ramadhan

Ayah Zain berkata...

alhamdulillah. 3 hari lagi akan mnjelma Ramadan yang mulia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...