Sabtu, 6 Mac 2010

Bulan Kesiangan

060310: Pagi semalam di ketika aku ke pejabat, aku perasan di langit ada bulan yang menyinari alam. Sudah terang benderang hampir pukul 8 pagi, bulan ini masih tidak mahu menyerah kepada sang mentari. Apa lagi, aku snap untuk santapan mata CHHM.

CL nampak ke bulan atas sana tu
Hanis nampak tak juga bulan tuh
kalau nampak cerah masa depan.

Bagaimana fenomena ini berlaku?

Bulan dilihat bersinar dari Bumi kerna ia mendapat cahaya daripada Matahari. Cahaya ini kemudian dipantulkan Bulan ke perbagai arah. Ketika cahaya pantulan bulan  ini mengenai mata kita (bahkan pada siang hari), kita dapat melihat Bulan. Cahayanya yang tiba di mata kita lebih redup dibandingkan dengan cahaya Matahari. Namun, cukup untuk menerangi malam hari.


Pada waktu-waktu tertentu kita juga boleh melihat Bulan di siang hari. Untuk melihat satelit Bumi pada siang hari itu, kita harus mengarahkan mata pada cahaya pantulan ini. Karena terik Matahari pada siang hari, Bulan lebih mudah terlihat ketika besarnya lebih dari setengah. Jadi, apa yang Anda lihat itu bukan trick alam maya tetapi itulah Bulan kesiangan. hehhehehe

16 ulasan:

Rozali berkata...

Assalamualaikum AZ

Kuasa tuhan yg maha esa

menunjukan mata AZ masih terang lagi
Alhamdulillah

Wassalam

Ayah Zain berkata...

Salam rozali,

wah, kat sini pun jadi Raja Pecut. Tahniah.

Sesungguhnya Allah maha besar.

heh, mata az masih terang kerana pakai teropong. heheh

Ummi Humaira berkata...

salam AZ ..

ooooo patut ler terang rupanya AZ ada mata teropong , lupa ler plak ..

org prmpuan pun kadang2 nmpk gak bulan mengambang dia.

Ayah Zain berkata...

salam Umi,

hheheh, pakai cermin lah umi. Kalu tak pakai, alamak meraban ler.

Bab orang pompuan tu, tak mahu komen lah dia ada ........

Pergi ke hari ini

insan pendidik berkata...

salam AZ,

bulan tu kesiangan ye smoga kite jgn kesiangan dh lah hehe

Ayah Zain berkata...

Salam IP,

itu le pasal. kekadang berlaku juga

manzlie berkata...

salam ayah zain...


" BIAR LAHHH BULANNN BICARAAAA SENDIRIII..."


waslaam

Hajah Zainab bt Abdullah berkata...

salam AZ,

apa CL kata tu...heheheh! :))

S berkata...

salam,
AZ,
bulan sering kesiangan
tapi sang suria
tak pernah kemalaman.
dan siang
tak pernah bersama malam.
sang suria jua
mencemburui sang bulan
kerana dapat bercanda bersama malam dan siang.
namun bulan siang tak lah secantik bulan malam.
bulan malam yg sering dirindui
si pungguk sepi
dimalam hari.
biarlah bulan berbicara sendiri....

Ummi Humaira berkata...

salam AZ ..

Alhamdulillah , ummi ada rezeki kesana tadi . meriah gak

Kak Sidah berkata...

salam az,

Jgn biarkan bulan tu muram, habis satu dunia muram nanti, dia tak nak mengalah pada matahari, bulan tak nak kesepian adalah tu yang tak kena, tanya Cl kenapa nak suruh bualan bicara sendirian

Az, tadi kami g mah anakanda hanis, meriah ,dapat juga jumpa En.Imran, seronok kalau ada majlis camtu, cadangkan nak buat hari keluarga pdkm, nak ke..

Ayah Zain berkata...

Salam CL,

wau sedapnya nya CL nyanyi. Biaq az sambung

..........
biarlah bintang yang menjadi saksi

Ayah Zain berkata...

Salam Kak Nab,

kalau kak nab nak tahu itu tajuk lagu yang dinyanyikan Broery. Lagu tu sedap kak nab

Ayah Zain berkata...

Salam Kak S,

umangaiiiiii, syahdunya untaian kata kak S, oklah biar bulan berbicara sendiri yang disaksikan bnintang. heheh

Ayah Zain berkata...

Salam umi,

iyer ker. Tu la, az nak pergi juga tetapi tak kesampaian. ada hal

Ayah Zain berkata...

Salam Kak Sidah,

memanag best hari keluarga PDKM. Ayahanda memnag berharap sangat kalau kita daat buat hari keluarga PDKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...