Isnin, 22 Mac 2010

Ceritera nak mengena

220310 :  Tidak ada menariknya ceritera hari ini cuma hanya untuk berkongsi yang baik dijadikan tauladan yang buruk dijadikan sempadan. Bak kata pujangga berhati-hati di jalanraya. Anda mampu mengubahnya.

Balik kerja petang, mrszain menceritakan beliau dihubungi melalui telefon yang mendakwa daripada CELCOM. Tahukan CELCOM. hheheh. Loyar buruk betul az ni. :

Penelefon : Asalamuaikum dan selamat sejahtera
Mrszain : Alaikum salam
Penelefon : No. telefon ini kepunyaan puan bukan?
mrszain : Betul. Tidak syak lagi.
Penelefon : Kami daripada CELCOM
Mrszain : iyer, apa yang bolehnsaya bantu?
Penelefon: Tahniah puan, no telefon puan ini  telah memenangi hadiah wang tunai  RM 7K 
mrszain: iyer ke. Macam mana boleh meanang, saya tak ada masuk mana-mana petandingan
Penelefon: No puan ini bertuah kerana menang sebagai nomnor bertuah anjuran CELCOM
mrszain : &^%$#%^
Penelefon : Kami perlukan  nombor  akaun bank simpanan puan untuk kami pindahkan duit terus ke akun puan
mrszain : eh eh sayangnya, saya tak ada akaun simpananlah
Penelefon; Tak kan puan tak ada no akaun,mustahil
mrszain : saya tak kerjalah.
Penelefon: puan duduk kat mana ni
mrszain : saya duduk di Kelantan
Penelefon : ooo,duduk kelantan, puan duduk jauh daripada bandar ke?
mrszain : aa ah. saya duduk juh drpd bandar
Penelofon : Boleh saya dapat no kad pengenalan puan
mrszain:  saya tak leh bagi no kad pengenalan,, encik nak buat apa dengan no kad pengenalan saya
Penelefon : %^&*&^^%. Beginilah puan,boleh saya dapatkan no akaun suami puan
Mrszain : suami saya pun tak ada no akaun. Dia kerja menoreh getah jer.
Penelefon : macam mana tak ada no akaun, puan tak mahu ker duit RM7K ni
mrszain : saya tak minat lah &*^%%$#ERYUUYHGF^uujsjhs - mrsaain terus mematikan telefon.


ha itulah ceritera nak mengena hari ini. Nasib baik mrszain tersedar dia akan dikenakan. Dia banyak mendengar cerita penipuan sama ada daripada  akhbar atau kawan-kawannya sendiri..

Jadi, pengumuman-pengumuman jangan tergoda dengan panggilan telefon seumpama itu.ibu-ibuk,  bapak-bapak jangan jadikan anda mangsa penipuan. Sendiri mahu ingat. Lu pikirlah sendiri. Ada aku kisah?

21 ulasan:

mama ju, berkata...

Salam AZ

Bagus AZ siar creta mcm ni ...buat ingat bagi yg lupa.
Ramai yg dah terkena...

Salam utk org rumah...lupalah nak tanya nama hari tu....

Ayah Zain berkata...

Salam Mamaju,

tu ler,cerita ni biasa kita dengar kan. Macam-macam depa ni nak mengenakan mangsa.

nama dia roy=rohaya

Ayah Zain berkata...

Mamaju,

mrszain kata, kan malam tu dah bagi tahu yang nama dia sama dengan nama adik mamaju ataupun biras mamaju kan.Lupa la tuh

manzlie berkata...

salam from makkah..

hahh camtu sebenrnyer cara nyer melayan sindikit penipu wang...
taniah mrs zain..tabik spring cl

toing toing toing...


wslam

Ayah Zain berkata...

Salam Manzlie,

aah, macam tu le caranya hehehehhe.
Lepas tu mrszain kata lain kali kalau ada panggilan macam tu, nak cakap dia drpd IPD jer. hehheh

Rozali berkata...

Assalamualaikum AZ

perkara ini telah lama berlaku

saya selalu dapat sms
yg bermacam tawaran
saya tak layan pun

Wassalam

Ummi Humaira berkata...

salam AZ..

abihanan pun ada gak dpt tawaran gini , tp diorg sms je .

he he he, kalu betul dia tu org CELCOM mesti data nama dan alamat kita ada pd dia, akak silap tak minta dia hantar jer cek rm7k tu pada alamat yg dh ade .he he he leh gi umrah dah tu.

seb baik dia tak pukau akak melalui percakapan dlm hp tu...

Ayah Zain berkata...

Salam Rozali,

betul tu. Memang banyak dapat SMS gitu. Saya pun tak layan. Kat emel lagi pulak, juta-juta lagi hehheeh

Ayah Zain berkata...

Salam Umi,

memang la. Awat dia tak guna jer alamat n data yang ada kat Celcom tu kan? Menipu pun tak smart ken? hhehehe

kalau pukau tu, ......... agakanya yang terkena tu mesti kes pukau. Minta jauhlah kita drpd magic - magic tu.

NGINAP SRENGENGE berkata...

Salam AZ,

Ayahanda dah boleh jadi billionwan kalau gitu lah.

Dalam emel tu sokmo2 ada .Yang menang loteri tu pun ada.Pada hai tak pernah main loteri pun.


Baru2 ni emel kawan ayah diceroboh.Dia minta ayah kirimkan wang segera kerana tersangkut di Nigeria.Terus telepon kawan .Dia kata tipu,emelnya di ceroboh.

Hubaya2 lah kawan , tak lama lagi tipu-daya terus dari Dajjal pula.

Boleh sembang panjang topik ni.

Wassalam.

Ayah Zain berkata...

Salam ayahanda,

memang betul sangat tu. Berlambak offer cash money dalam emel. Macam-macam offer.

entahlah. Dunia dah makin tua

Atikah berkata...

Salam AZ,
saya pun dah berapa kali dpt panggilan cam tu... huhuhu

Che' Pit berkata...

CP dua kali dpt sms kononnya dari Power Root..

hahaha silap org le diorg nak kelepet

rezeki berkata...

salam az

hehehe alhamdulillah, mrs zain pandai jawap hehehe

kalau kena saya, mmg dh kena loyar burukkan si pemanggil cukup2 hehe psl pernah saya cakap lebih baik duit tu kita masukkan dlm ac u dulu lps tu kita bagi 2, boleh heheh

biasanya bukan saya yg letak tel tu dulu, mrk yg akan ltk psl tak tahan kena loyar buruk saya hehehe

Wan Rusyaini Wan Mohd berkata...

Salam AZ,

Syok dengar cerita tepon-tepon menang duit ni. Dulu mak wan dah terkena, habis RM3k melayang. Baru-baru ni, adik ipar wan kat penang, nyaris melayang RM20k, mujur suami dia ikut sama sebab rasa tak sedap hati. Lepas tu depa buat laporan polis. Alhamdulillah suami dia ikut, kalau tak agak-agaknya sampai sekarang dok gigit jari je.

Ayah Zain berkata...

Salam Atikah,

lain kali bila dapat lagi, aikah buatlah layan kata drpd Bukit Aman.

dan dan tu jer dia off heheh

Ayah Zain berkata...

Salam CP,

tu ler, silap haribulan la kamn? tapi kena jaga-jaga kalaundiaguna pukau. Abis kelepet kau nanti

Ayah Zain berkata...

Salam CR,

baru padan muka dia kan?
AZ pun pernah dapat gitu, memang dia letak telefon dulu. hehehh

Ayah Zain berkata...

Salam Wan,

tu ler, biasa mangsanya pompuan. Nak buat macam mana kan?

AZ tumpang simpati ajer

alin berkata...

salam cikgu....

hahahaha....
klakar lah
tak sangka ye cg rohaya pun pndai klentong....

Ayah Zain berkata...

Salam Alin,

Dia tak klentong la, saja nak cari alasan kepada pemangsa itu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...