Selasa, 17 November 2009

Astana Raja

171109 : Semasa perjalanan balik dari Kuala Lumpur pada Ahad lepas, kami sempat melencong ke Port Dickson untuk suatu urusan yang perlu diselesaikan. Kemudian teringat pula kepada bonda yang berada di Gemencheh. Justeru kami mengikuti Jalan ke Linggi - Lubuk China - Kota - Tampin dan Gemenceh. Tiba-tiba di Bukit Serajin, Astana Raja, kami berhenti seketika melawat Makam Raja Melewar. (http://id.wikipedia.org/wiki/Raja_Melewar). Dulu semasa kecil saya berbasikal ke Sekolah Kebangsaan Astana Raja namun tiada maklumat ketika itu. Kini kawasan tersebut telah dibangunkan mercu tanda dan sebuah replika juga telah dibangunkan sebagai satu tempat pelancungan kesan tinggalan sejarah.

Di atas bukit inilah terletaknya makan Raja Melewar
Yang Dipertuan Besar NS yang pertama

Makam Raja Melewar dan Permaisurinya

Klik untuk bacaan ringkas


Replika Istana Raja Melewar

Allah berfirman: "Kamu tidak tinggal (di dunia) melainkan sedikit masa sahaja, kalau kamu dahulu mengetahui hal ini (tentulah kamu bersiap sedia). QS:23:114


Salam Ceria

17 ulasan:

Atikah berkata...

Salam AZ...

Wah jadi Cikgu sejarah lak.... nak lawan CM ker nie? he.. he...

Ayah Zain berkata...

Salam Atikah,

Sejarah adalah milik semua warganegara Cik Atikah. apa orang kata? semangat patriotisma. Kena tahu semuanya itu.Tak kenal sejarah tanah air maka tak cibta kepada negara. Tak gitu CM?

rezeki berkata...

salam az,

seingat saya masa saya umur 15 tahun nk pegi camping kat port dickson, naik bas dari muar ke melaka . melaka melalui linggi - lubok cina-pengkalan balak - pd . Itulah kali teralhir saya lalu jalan tu . Yang best penduduk lubok cina sempadan NS percakapan mereka cara orang NS
"poi mano jang " keh,keh,keh

Ayah Zain berkata...

Salam CR,

memang boto kao kau tuh. loghat NS ni kalau ke selatan sampai ke alor gajah, area nyalas gitu.

kau buek apo pagi ni? dok ontok2 jo ke. (kamu buat apa hari ni? duduk diam-diam sahaja ker).

ummi humaira berkata...

salam AZ..
AZ oghang mana sebenaq nya.. oghang nogori @ JOHOQ .cheq kompius lak nih..

LINGGI: ummi ada gak gi umah sedara kat linggi ,villa atas bukit tepi jalan (dkt simpang kampung kundur hilir) , beberapa km jer dari tol .

LUBUK CHINA : pernah g juga , rumah parent jiran ummi kat sini ..makan kenduri.. ummi kan suka jalan2..
tp tempat yg AZ sebut tu x perasan lak ,kena g cari nih .

SiNoMoSa berkata...

Salam AZ..

Hmm dah cantik Astana Raja.
Lama sy tak ke sana padahal rumah saya di Rembau, mungkin tak bkesempatan gaknye huhu

Ayah Zain berkata...

Salam umi,

Jangan konfius umi, az orang malaysia. kah kah kah. AZ dah dekat 30 tahun tinggal kat Johor. Jadi orang johor la.

ok kena cari tempat tu. Mula-mula cari Sawah raja, kemudian Astana Raja. Lepas tu Kota. 3 tempat tu ada kena mengena dengan raja kan? Tinggal lagi Kota tu tiada rajanya sebab dah pindah ke Seri menati.

Ayah Zain berkata...

Salam Sinomosa,

orang rembau? kek mano kau tingga? Bongek ko atau Batu Hampar ke Seperi.

Astana raja cantik kat kawasan Replika Istana tu jer, tapi kat lain cantik juga. heheheh

SiNoMoSa berkata...

Wow..AZ org n9 gak ke? ngeh3

ummi humaira berkata...

salam AZ ..
singgah lagi sekali ,
teringat nak tanya , ummi pernah tengok kat tv kot ,tp dah lama ...satu tempat dekat Air Hitam ,satu kawasan yg dibina macam2 replika tempat sejarah tu ada lagi ka? teringin gak nak tahu , asyik nk tahu tmpat2 luar negeri padahal kat M'sia pun tak habis pusing lagi...

cikgu mas berkata...

salam AZ

betul ckp AZ kita kn celik sejarah,bukti cintakan negara..bagus n3 ni,boleh bawak pelajar pi melawat ni..

Ayah Zain berkata...

Salam Sinomosa,

Az orang malaysia. ngeh ngeh ngeh

Ayah Zain berkata...

Salam UH,

Dekat Ayer Hitam? ermm . Nama dia Tropicl Village. AZ tak pernah pergi, tapi katanya begitu ler. Masih ada lagi dan masih beroperasi.

Ayah Zain berkata...

Salam CM,

Ye betul. CM bawa le anak murid CM melawat ke Astana Raja. Nanti bila CM balik melaka g tengok dulu.

CM keluar tol Senawang, then ikut jalan ke Tampin. Selepas pokan ghobau, CM tereus lagi sampai Chengkau. Then belok kanan ke Astana Raja. Sompamh Empat Astana raja, menghala ke Kanan ke arah Lubok China. 700m CM akan sampai ke Istana Raja Melewar tuh.

SiNoMoSa berkata...

Wah2x AZ..direction pada CM tue mmbuktikan yg AZ mmg terorist dgn kwsn N9 ngeh3x

Lalu ghombau sebolum chongkau..haaa kat situ laa umah sy..kira2 kat bongek laa hehe..

Ayah Zain berkata...

Salam Sinomosa,

lor, ekau oghang Bongek ke. hehehh. tak sangko leh jumpo wahgih den kat sini. apo nombo tipon ko gho (dara). boleh kita bokonalan. ngeh ngeh ngeh

SiNoMoSa berkata...

Hi AZ..kihkihkih

No tipon eks? bleh3 nanti sy bg..nak bg camne eks hehe
Lor oghang kampong ko?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...