Khamis, 12 November 2009

TOB

121109 : TOB? apa itu TOB?  hehhe semalam seronok n3 Che Pit bagi soalan-soalan yang perlu dijawab diluar kebiasaan kita. Mat Saleh kata Thinking Out of the Box. Jom ini ada soalan-soalan daripada AZ pulak.. Sila jawab lah pulak.

1. Mengapa Allah mewajibkan kita bersembahyang fardu 5 waktu sehari? Bukankah perintah solat itu menyusah dan membosankan. (sesetengah orang merasai susah dan bosan untuk bersolat). Mengapa __________________________

2. Mengapa masih ramai orang yang solat tetapi masih juga kemungkaran berlaku di mana-mana. Mengapa solat itu tidak dapat mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar?

3. Di manakah letaknya keajaiban solat supaya kita dapat menangkal tindakan keji dan mungkar itu.



Indahnya kalau kita dapat berbuat  begini 5 kali sehari


Mungkin Jawapan yang betul akan terjawab dalam  Pelatihan Shalat Khyusu' yang akan di adakan pada 21-22 Nov 2009.

.Jangan lepaskan peluang ini untuk mengikuti Kursus Khusyuk Itu Mudah dan laluilah nikmat hari-hari penuh kedamaian.Daftar Segera – Tempat Terhad:Tarikh: 21 – 22 November 2009 (Sabtu dan Ahad):Yuran: RM250:HUBUNGI: SOLAT CENTER MALAYSIA: 019 267 9294, 019 624 1965, 019 262 7304, kualalumpur@shalatcenter.com


I feel Good

10 ulasan:

shami2 berkata...

Salam AZ...

Taraa... dah mai dah...ha..
Ohhh AZ ngadu kat kak ummi yer..mana aci...anak ayah ni datang tapi jdi sileant reader jer...
Kepala kusut nak komen pun tka tertulis cuma dpt msk blog CL rasa macam dah jumpa semua kawan2...

Solat adalah tiang agama
Buat kita hamba sahayaNya
Marilah kita perbaiki apa kekurangan diri kita
Moga hidup kita dalam peliharaan Allah taala...

Ayah zain..rasa macam panggil ayah sendiri...jgan risau anakanda sentiasa mengikuti kisah blog ayah dan sentiasa mendoakan kesejahteraaan ayah dan ibu sekeluarga serta kawan2 semua...

afeezz berkata...

salam ayahanda : sukar nak jawab soklan2 AZ ni, takut tersalah atau terbagi jawapan yg menyimpang dari akidah. soklan2 bab islam ni ada baik nye saya serahkan kepada yg pakar jer untuk menjawabnya.

Asnija berkata...

Salam AZ,
Saya ni nak minta maaf ye AZ, sekarng ni kelam kelibut, masuk rumah member semua boleh dikatakan tiap hari, sama ngan rumah AZ ni, tapi tak tinggal jejak, keributan, alhamdulillah, banyak kerja sekarang ni. Bapak dari US nak datang la Ayah Zain...
Tapi saya teringin le nak tahu jawapan soalan-soalan AZ tu...pasti dari buku yang AZ tengah baca tu...nanti share ilmu ye....

SiNoMoSa berkata...

Salam AZ..

Saya pun hanya nak menanti jawapan dari yang lebih pakar..

Pastu baru compare dgn jawapan saya scr personally..dari situ mungkin sy tahu dimana tahap saya.

Thanks AZ untuk soalan TOB nie.

Ayah Zain berkata...

Salam shami2,

alhamdulillah. TK sudi melawat ayah kat sini

Ayah Zain berkata...

Salam Afeez,

Tak apa, az pun tak tahu jawapnnya lagi. kena cari ilmu lagi.

Ayah Zain berkata...

Salam datin,

Sian dati kelam kelibut. x apa pelan-pelan, cool datin.

Ayah Zain berkata...

Salam sinomosa:

sama-samalah kita cari jawapnnya.

Tahniah, CP kata Sinomosa jadi pelajar tebaik dia kerana dapat 100% dalam TOB kelas dia

Atikah berkata...

Salam AZ...

Saya nak menjawab soalan kedua dan 3... dari apa yang saya tahu... wallahua'lam...

2.Solat tapi masih melakukan kemungkaran. Ini kerana kualiti solat kita... kualiti solat mencerminkan diri kita... seorang yang kualiti solatnya tinggi pasti akan merasa takut pada Allah... Nak menilai kualiti sembahyang seseorang itu, nilailah akhlak dan komitmennya dalam mematuhi segala perintah Allah s.w.t. dan menjauhi segala laranganNya.

3. Dengan menunaikan solat fardhu, otak kita mpunyai darah yang cukup untuk berfungsi secara normal. Darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia
melainkan pada ketika seseorang itu sedang sujud semasa mengerjakan
Sembahyang.

Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk beberapa sukatan yang
tertentu sahaja. Ini bermaksud bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut mengikut kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam......Begitulah keagungan ciptaan Allah!!!

Tidak menunaikan sembahyang , otaknya tidak akan dapat menerima
darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal!!!
Oleh yang demikian, kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk
menganuti agama Islam 'sepenuhnya' kerana sifat fitrah kejadiannya
memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agama-Nya yang indah ini."

Jawapan no 3 nie saya copy dr article dlm simpana saya :)

Ayah Zain berkata...

Salam Atikah,

Bravo, hanya Allah yang maha mengetahuinya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...