Ahad, 1 November 2009

Sepohon kayu



Ricinus communis
Sepohon kayu daunnya rimbun…
lebat bunganya serta buahnya
walau pun hidup 1000 tahun
kalau tak sembahyang apa gunanya
walau pun hidup 1000 tahun
kalau tak sembahyang apa gunanya


kami berkerja sehari-hari
untuk belanja rumah sendiri
walaupun hidup 1000 tahun
kalau tak sembahnyang apa gunanya
walaupun hidup 1000 tahun
kalau tak sembahnyang apa gunanya

kami sembahyang fardlu sembahyang
sunat berada bukan sembarang
supaya Allah menjadi sayang
kami bekerja hatilah riang
supaya Allah menjadi sayang
kami bekerja hatilah riang


Ricinus communis Carmencita
(ni kat belanda - CR bagi kat az dulu)
Sepohon kayu daunnya rimbun…
lebat bunganya serta buahnya
walau pun hidup 1000 tahun
kalau tak sembahyang apa gunanya
walau pun hidup 1000 tahun
kalau tak sembahyang apa gunanya


kami sembahyang limalah waktu
siang dan malam sudahlah tentu
hidup di kubur yatim piatu
tinggallah seorang dipukul di palu
hidup di kubur yatim piatu

tinggallah seorang dipukul di palu
dipukul di palu sehari-hari
barulah dia sadarkan diri
hidup di dunia tiada berarti
alkhirat di sana sangatlah rugi
hidup di dunia tiada berarti
akhirat di sana sangatlah rugi

Sepohon kayu daunnya rimbun…
lebat bunganya serta buahnya
walau pun hidup 1000 tahun
kalau tak sembahyang apa gunanya
walau pun hidup 1000 tahun
kalau tak sembahyang apa gunanya



Sepohon kayu daunnya rimbun…
lebat bunganya serta buahnya
walaupun hidup 1000 tahun
kalau tak sembahnyang apa gunanya
walaupun hidup 1000 tahun
kalau tak sembahnyang apa gunanya

Sesungguhnya amalan pertama yang dihisab di Hari Penentuan ialah Solat. Sekiranya solat kita lulus mudahlah kita untuk ke perhitungan yang seterusnya. Marilah kita sama-sama menjaga solat kita supaya kita TIDAK termasuk dalam golongan orang yang merugi, Sesibok manapun kita, janganlah kita tinggalkan solat kita. Allah amat suka kepada solat umat Muhammad kerana ia anugerah daripada Allah, walaupun mereka solat dengan fikiran yang melayang-layang, Allah tetap suka. Marilah kita terus bersolat dan kita perbaikinya dari sehari ke sehari hinggalah kita menutup mata. Semoga solat dapat memberi  kita mendapat kepuasan (khusyuk) dalam solat, semoga solat kita itu dapat menghindari / mencegah kita daripada melakukan perbuatan yang tidak diredhai Allah.


Pokok Gaharu

16 ulasan:

rezeki berkata...

salam az,

alhamdulillah, saling ingat meningati antara satu sama lain.

lagu tu sarat dgn iktibar dan pengajaran .

dh balik ke pontian ke, mcmmana dgn mak mertuanya ?

cikgu mas berkata...

Salam AZ

wah AZ sekarang menulis dimulakan dengan lagu tema,kreatif AZ ni,jenuh nk berpikir lagu yg sesuai,best jugak teknik penulisan begini...


lagi satu AZ ,kata ustazah CM .cara solat juga gambaran diri,kalau solat ala-ala ayam mencatuk beras,cepat2 nak habis,cam tu jugak arr hidupnya,gopoh,tak tenang dan sebagainya,mari kita baiki cara solat kita..

Ayah Zain berkata...

Salam CR,

Masih kat KL. Ni tumpang pc beras. hehehhe.

ibu mertua ku masih di wad, malam tadi mrszain temankan dia. Ni pun baru balik amik dia tukar shift ngan adik dia pulak.

UNtung juga ada anak-anak pompuan ni, anak-anak pompuan jaga emak, anak lelaki tak leh jaga sebab wad pompuan kan. Lelaki x leh masuk malam2 kat wad pompuan

Ayah Zain berkata...

Salam CM,

lagu ni dah lama ada dalam senarai, akan realease bila ada kesempatan.

betul tu. ada juga tatacara solat tu nanti az realease kan bila dah siap dikemaskan.

Sama-samalah kita jaga solat kita, kalau idak kita hanya dapat penat tonggang tonggek gitu.

Che' Pit berkata...

rasanya nasyid ni ler yg paling femes.. evergreen, ngeh ngeh ngeh..

budak kecik sampai tua tahu.. tpi xkan tahu nyanyi jer, kenalah tahu buat gak kan..

renung2 kan selamat ber blog.. eh silap.. selamat beramal

Atikah berkata...

Salam AZ,

Terima kasih dengan peringatan yang diberi... nampaknya AZ dah semakin kreatif.... tahniah...

AZ, HKL dekat jer ngan rumah tu... kat wad mana? boleh juga p melawat mak AZ... 10 minit jer dari rumah...

afeezz berkata...

salam AZ : nostalgia sungguh lagu2 AZ ni, lagu ikan, lagu pokok.. harap2 AZ tak masukkan lagu jiwang plak...

Ayah Zain berkata...

Salam Che Pit,

Isnya Allah, kita cakap serupa bikin noooh. Ingat mengingati, salam pesan berpesanan.

1]Demi Masa! [2]Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - [3]
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Ayah Zain berkata...

salam Atikah,

Yer ker,

AZ baru jer sampai umah ni. Tolak balik dari HKL tadi kul 2.30 petang, sampai 6.30 petang. 4 Jam di atas jalanraya. Malam ni ada dinner pulok. penatnya.

Ayah Zain berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ayah Zain berkata...

Salam Afeez, kau ada-ada jer cengkadaknya ler, Az memang jiwang tahap gaban tau. kau nak kata apa?

Ayah Zain berkata...

Afeez,

lupa pulak nak bagi tau. ikan tu fauna, pokok tu flora. so kenalah fauna n flora untuk orang jiwang.

Noor berkata...

Salam AZ..

lagu yang penuh nostalgia.. inilah nasyid pertama cheq nyanyi atas pentas masa sekolah rendah.. lirik nyer amat bermakna sekali.. menjadi panduan sepanjang zaman..

psstt.. kat highway ujan tak??

Ayah Zain berkata...

Salam Noor,

kat hihway tadi tak berapa hujan la. heheh. tak perasan sebab ,rszain nyeyak tido sebab malam tadi dia berjaga menjaga emak dia. Ayah sibok nyanyi lagu Love story.

afeezz berkata...

salam AZ : alahai.. jiwang rupenye abg aku ni... hahhaah... tak koser nak layan...

Ayah Zain berkata...

Salam afeez,

sipa pulak nak layan kau afeez. mak pun tak koser. ngeh ngeh ngeh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...