Khamis, 19 November 2009

cendol pulut

191109 : Semasa perjalanan ke Gemencheh, seronok juga melalui jalan lama yang jarang dilalui semenjak adanya Lebuhraya Utara Selatan (PLUS). Mrszain teringat semasa berulang alik daripada Kuala Lumpur ke Muar menaiki bas ekpsres mesti lalu jalan Seremban- Tampin dan apabila sampai di Kendung mata terpesona melihat deretan lemang yang dijual di kiri kanan jalan. Lemang di sini memang sedap, betulkan Cikgu Mas? Pernah  ke Cikgu Mas lalu jalan ini? Kendung ini satu tempat yang dulu ada kilang getah. Mak Datok bau nya ............ lu sendiri ada pengalaman.


Tapi hari ini  mata kami terpandang warung yang menjual cendol pulut! Adusssss, tergoda. Apa lagi, mata kami berpandangan, hati berdetak. ....Tanpa fikir panjang, kereta diberhentikan di pinggir jalan dan ..........


Warung Cendol Pulut,


heheh, Cendol + pulut , sedap CL, tapi mkurang gula - hanya setengah sudu, buat syarat
Masih murah cuma RM1.50 sahaja. Kalau campur  kacang yang mrszain makan   baru RM2.00


Sambil makan cendol menikmati panorama kampong yang sunguh mendamaikan
Nun di sana ada kandang Lembu ( tak payah ikut CR lah hehhe)

Nun di sinun jalan keretapi -   landasan kedua sedang dalam pembinaan.
Nak buat macam landasan berkembar daripada Seremban ke Ipoh tuh.

KeSian, cume se ekor lembu yang ada.



Senyum !! Salam Ceria

10 ulasan:

ummi humaira berkata...

salam AZ ..
org selatan yg dlm umah ni pun peminat cendol ..x boleh nampak cendol , mesti dia pekena semangkuk , sapa lagi kalu bkn si AbiHanan tu...
betul3 tu AZ ,gambar2 keindahan alam yg di blog kita ni ada iras mcm dlm N3 CR kan ,tu pun kira boleh dikata kita melancong ler tu.. tapiiii jgn bg tau org kita cuma yg didlm negeri jer..he he he

SiNoMoSa berkata...

Salam AZ

ngeh3x
tempat2 yang AZ sebut semua terimbas satu per satu dlm ingatan hikhik
AZ tak try ke cendol Leman Dawi? huhu..

cikgu mas berkata...

Salam AZ

Az dulu arwah wan sebelah abah CM org Klang,masa CM kecik2 sebelum ada highway KL-Melaka, jalan bas lalu kendung arr,Bas akan berhenti rehat kt sini,tapi kt Kendung busukkk sangat,zaman tu lembu bersepah,bau tahik lembu kuatt sangat..lama dah AZ,CM rasa dah 30 thn dah masa CM kecikkk lagi lalu situ,lembu yg banyak tu baru tinggal sekor

Az,kn rasa cendol Leman Dawi yg masuk Majalah 3 tu,CM tak tahu kt mana tapi Atika tahu kt mana,dia prnh ada tu..

Ayah Zain berkata...

Salam UH,

Heheheh. Az mkan cendol tanpa gula, kadang2 letak gula seco'et jer.

Ye ker si abuhanan tu peminat cendol, kalu gitu sekapal la ngan saya.

Ayah Zain berkata...

Salam Sinomoza.

yer ker? tak sangka boleh mengimbas kembali kenangan lama yer.
cendol leman dawi? x pernah dengau pulak. kat area mana tu

Ayah Zain berkata...

Salam CM,

hehehh, masa kecik2 dulu orang panggil Kendung busuk sebab bau nya yang teramat sangat. Kesian orang kat situ kan? Mungkin dia orang dah rasa lali ngan bau kot. Kita yang lalu sekali sekala memang terasa sangat.

kadang2 tu masa lalu kat situ, kalau dalam kereta - ada yang cakap : siapa kentot ni, maka tuduh menuduh lah kereta tu. hehehh

afeezz berkata...

salam ayahanda zain : klu kat UM ni glemer cendol gopal.. hahah. kat maner tu? tanya org UM sure tau.. CM tau ker?

manzlie berkata...

salam ayah zain..

leh lah belanja cendul kat cheq nohh..

waslam

Atikah berkata...

Salam AZ,

Saya pernah pergi kesana... tapi kecewa... sampai2 jer tutup coz dibooking oleh org kawin... lepas tu tak pernah p merasa lagi....

SiNoMoSa berkata...

Salam AZ..
Cendol Leman Dawi tue kat tepi jalan seremban-tampin..lebih kurang kat area sg.gadut tuh..

Sy pernah merasa sekali je dulu masa dia blum pindah ke tempat sekarang nie..mgkn sedap laa kat tekak org yg rasa sedap hehe..tp bg sy biasa je huhu..(alamak kena saman tak statement nie huhu)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...