Jumaat, 11 Disember 2009

Bacalah : Bagaimana berkelakuan baik di pejabat




heheheh ada berani?
  sebenarnya itulah perlakuan  yang tidak baik 

Untuk mendapatkan rezeki yang halal dan mendapat keberkatan Allah swt , bekerjalah kerana Allah seperti firmannya yang bermaksud: 

Dan bagi tiap-tiap seorang (dari manusia atau jin), beberapa darjat (tingkatan balasan) disebabkan (amal baik atau jahat) yang mereka telah kerjakan; dan (ingatlah) Tuhanmu tiadalah lalai dari apa yang mereka lakukan. (QS: al-An'am: 6:132)

Untuk memperoleh (kejayaan) yang seperti inilah hendaknya orang-orang yang beramal   melakukan amal   usahanya dengan bersungguh-sungguh (di dunia). (QS: ash-Shaffat:31:61)

Wahai manusia! Sesungguhnya engkau sentiasa berpenat-lelah (menjalankan keadaan hidupmu) dengan sedaya upayamu hinggalah (semasa engkau) kembali kepada Tuhanmu, kemudian engkau tetap menemui balasan apa yang engkau telah usahakan itu (tercatit semuanya). (QS:al_Insyiqaq:84:6)

Dan katakanlah (wahai Muhammad): berkerjalah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Ia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan". (QS: at_Taubah: 9:105)

Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain. (QS: al-Insyirah: 94: 7)\
Salam ceria

22 ulasan:

مسافر_اسلام berkata...

Salam ziarah, sinar fajar subuh kembali semula...insyallah ana akan sentiasa megikuti perkembangan az...alhamdullah positif dalam kelakuan seharian, sihat tubuh badan dan melakukan kerja dengan cekap...semoga Allah memberkahti kita.

Ayah Zain berkata...

Salam MI,

Salam Jumaat, penghulu segala hari, semoga Allah memberkati kehidupanmu, maju jaya dalam pelajaran dan pekerjaan. Amin

shami2 berkata...

Salam AZ

Suatu peringatan yg baik...dalam seharian kita bekerja...

SiNoMoSa berkata...

Salam AZ,

hehe tue laa baca satu per satu mcm konpius..mcm ajaran sesat hikhik..gopenya itu ajaran sonsang haha..

afeezz berkata...

salam ayahanda zain : sy selalu mengamalkan teknik yg no.2 tu, use the komputer to look busy. disitulah sy maen FB, maen game dan baca blog AZ ni. tmpt plak strategik, boss datang dari jauh bole nampak... dan lagi le nak tutup ape2

Atikah berkata...

Salam AZ....

Meja kerja saya nie memang berserabut dengan dokumen... terlalu bnyak kerja n kerja yg tak pernah habis mybbkan tak dak mood nak buat kerja... tension...sudahnya buat2 sibuk depan PC...huhuhu... buka FB, blog... tu ler gaji tak berkat... bila la dpt buang tabiat nie... huhuhu

shami2 berkata...

Salam Az..

Tu dia adik2 ku tu citer..waaa huu..huu

anak ayah ni dok hangin tension tu ler ..kojo adik2 lambat siap boss marah deper ...cheq yg nangis...sob..sob...( hati lembut)
tak bole dengaq org marah2...

Boss marah sbb duit dia lambat masuk...cheq tgok kiri tgok kanan ..apa aku kisah...ngeh..ngeh..ngeh

Atikah berkata...

Salam..

Kak Shami2,dah biase kena marah dah... huhuhu...

Ayah Zain berkata...

Shami2

hendaklah kita saling ingat mengingati. INsya Allah. seperti melempar ke dinding, bole itu akan melantun kepada kita semula. az mengingatkan diri az sendiri

Ayah Zain berkata...

Salam Sinomosa,

Az ingat pun macam tu juga, bila baca rupa-rupanya dia perli perlakuan kita kat pejabatkan. Marilah kita ubah kerana kita mampu mengubahnya

shami2 berkata...

Salam AZ..

Betullah dek tikah..kita buat ikut cakap depar pun kena marah..hingaq..berleteaq..itulah pinjam perkataan AZ apa aku kisah...msk rumah kwan2 ler hilangkan tension...huuhuu..tak der berjawap msk PDKM...tgok gambar sejuk hati...huhu

Ayah Zain berkata...

Salam afeez,

hhaahhahah, memnag gitula klebanyakan antara kita. tak apa afeez, meh kita ubah cara lama tuh, kita buka cara baru pulak. BUkan takut pada boss tetapi kepada yang mencatat di sebelah kiri dan kanan kita

Ayah Zain berkata...

Salam shami2,

jangan dok hangin. tetapi hangin yang keluar kat belakang tuh. ngeh ngeh ngeh.

Tak apa banyak2 brsabar. Mengadu dan merintihlah pada Allah waktu dinihari pagi yang hening. Insya Allah.

Ayah Zain berkata...

Salam Atikah,

orang yang selalu kena marah ni, lama2 dia mangli -- alamatnya : ada aku kisah!.

shami2 berkata...

salam..

Afezzz ok ler dia ada kete bru..apa dia kisah eikkss

psssst CM kita diam jar pi mana dia ari ni....tulun bng samad lipat cdar kut..hikss

Ayah Zain berkata...

Salam Semua,

waktu dah dekat tu. Jom kita g masjid, nanti bila khatib naik mimbar, buku catatan kehadiran akan ditutup........

Ayah Zain berkata...

Salam shami2,

CM sedang buat aktivit selanjutnya selepas keperbatasan tempoh hari, Kena siapkan kerja2 ikut sasaran yang telah ditetapkan.

ok bye. jumpa lagi anak-anak ayah yang disayangi.

Che' Pit berkata...

masa kat bank dulu, pas 5.30 ptg mmg buat2 sibuk padahal entah apa2 buat..

sbb apa?

dah habis waktu keje tapi boss tak bagi balik.. otak dah letih.. so berlakon lah..

tapi x salah sbb dah lepas opis hour, bukan waktu keje sebenar..

Ayah Zain berkata...

Salam CP,

yer ker gitu CP,

Tapi kan kalau kita gunak komputer pejabat buat lain drpd kerja-kejra pejabat, ehem ehem ehem kena fikir juga tu.

sonata anak kancil berkata...

Salam AZ - Sorrylah AZ - lama tak ke rumah AZ - Sonata pi vacation la selama 9 hari...sila datang ke AGK - banyak cite tentang bercuti & ni masih upload gambar lagi...AZ masih belum follow AGK lagilah! sila follow okkk...( lihat komen kat Che Pit - he3x )

By the way : Happy 25th anniversary!
masa ni, sonata tak ada kat M'sia.

Ayah Zain berkata...

Salam Sonata,

ma kasih. sampai juga sonata kat umah az dengan titipan doa lagi tuh.

nanti az tengok ye

worksai kumar berkata...

It's really awesome post. Your post is really useful for me.
Keep update your blog.
Nikmat perkahwinan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...