Isnin, 7 Disember 2009

Jangan tengok la (6) : Banjir di jeddah

071209 : Hari ini amat memenatkan dengan tugas yang penuh mencabar. Namun naluri hati ingin juga mengeluarkanbahan untuk tatapan peminat CHHM tetapi tidak ada ilham yang tiba untuk mengarang. Lantas membelek emel kalau ada sesuatu yang boleh dikongsi bersama. Alhamdulillah, ada satu emel yang boleh dikongsikan untuk tatapan bersama:

Last November 25, 2009 heavy rains fell in parts of Saudi Arabia. However, in Jeddah, it was the first time in history of Saudi Arabia that after a short period of time, some areas sank in flood water, death toll reached more than a hundred and still hundreds went missing. Videos and testaments of the disaster are now readily  http://www.youtube.com/watch?v=bvCgCJCHwD4&feature=related









Dah macam bandar Aceh semasa tsunami 2006










Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (QS:al-Hadid:57:22-23)






8 ulasan:

norsidah berkata...

Salam AZ,

Saya terus kesini selepas AZ beritau ada cerita pasal banjir kat jeddah, terok betul ye AZ, tak sangka seteruk ini ye.

Ayah Zain berkata...

Salam Norsidah,

az pun tak sangka begitu. Sidah surf tak youtube itu, kita lihat air tu membawa kereta begitu sahaja.kuat betul arus banjir itu. Macam tsunami kat Aceh dulu kan?

ummi humaira berkata...

salam AZ..
tak kira tempat , masa @ ketika , kalau Dia kata jadi , maka berlakulah dgn kehendak Nya...
kita hanya mampu berusaha , berikhtiar , berdoa , bertawakkal dan berserah kembali kepada Nya..
masyaAlah , seram sejuk ummi tengok gambar2 yg AZ titipkan disini...

Ayah Zain berkata...

Salah UH,
Betul la. mana kita sangka begitu kuat arus yang datang. senang2 aje dia angkut kereta tuh. tunggang langgang - membujur lalu melintang patah

rezeki berkata...

salam az,

selalu jgk umah az, tapi tak tinggal jejak,

AZ sihat ?

mmg banjir tu sebagai satu peringatan , mungkin ada yg tak kena di situ, krn di Jeddah, org bukan islam banyak di situ, perkara maksiat pun dah ada kat situ

afeezz berkata...

salah ayahanda zain : saudi is not ready for flood, tu yg teruk bile kene...

Ayah Zain berkata...

Salam CR,

yer ker. Mcam saya juga ler g umah CR, kadang2 tu tak tinggal jejak juga.

ANYway Hepi besday. Semoga ceria-ceria selalu

Ayah Zain berkata...

Salam Afeez,

dah di takdirkan, mungkin ada silap di sana sini. kalau dari segi manusi mungkin sistem peparitan tidak sempunrna.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...