Jumaat, 11 Disember 2009

Jangan Tengok la (8) : Serangga yang Cantik

111209Lihatlah, pandanglah kecantikan serangga ciptaan Allah SWT. Ia bukan gubahan bunga tetapi serangga. Bukannya flora tetapi fauna.


                                
kecil sahaja

juga kecil

cantik kan? lihat kakinya itu



tersenyum dia melihat CM

seperti mentadak

Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Ia bersemayam di atas Arasy; Ia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Ia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam. (QS al_A'raf:7:54)

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?  (QS: ar-Rahman ayat 16)

14 ulasan:

shami2 berkata...

Salam Az...

Alam ciptaan ini dan juga makhluknya begitu indah diciptakan
Semuanya perlu tunduk dan patuh pada pencitanya....sayu mengenangkan siapa kita disisi Allah.. terlalu kerdil, lemah..hanya mengharapkan ampunan, rahmat dan keredhaan Nya...

Ayah Zain berkata...

Salam shami2,

besnar sungguh kata-katamu itu shami2.
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? - ar Rahman ayat 16

Zie berkata...

Salam AZ,
Cantik serangga tu.. macam bunga orchid. Ni AZ jumpa kat mana, masuk utan pengerang sama pak itam ke? hehehe...

Kadang2 kita temui fauna macam flora pulak, subhanallah...

Ayah Zain berkata...

Salam Zie,

tu le kuasa tuhan sambil2 panjat pokok jering, ternampak pulak ciptaan Tuhan ini, apa lagi az snap ajer le.

mama ju, berkata...

Sungguh mmenarik,tak pernah saya tgk...itulah kekuasaan Allah.

cikgu mas berkata...

salam..

dulu kan kecik2 saya tangkap mentadak,saya akan cakap cam ni

"mentadak mentaduk,camner AZ tido?(contoh)

nanti mentadak tu akn buat gaya az tido..

pernah tak dgr permainan tu..

Ayah Zain berkata...

Salam Mama Ju,

memang cantik serangga tu. Itulah keindahan ciptaan Tuhan

Ayah Zain berkata...

Salam Cikg Mas,

masa kecik2 dulu memang az tangkap mentadak mentadu tu, thenkita buat main. mak datok,memnag hapening bil mentadak tu buat aksi nya.

shami2 berkata...

Salam Az..

sempat lagik CM tu buat lawak...aduis lega renjatan kejutan kat PDKM taksat ....

Nasik dagang aarr..jaga2 ayahananda makan ingat2 tu...aarrr pantang larangnya..

mentadak, mentadu..jga2 narr jgan sampai AZ makan sembunyi..tuu..tak boleh dia makan jugak..

Ayah Zain berkata...

Salam Shami2,

best arr makan nasi dagang mrszain, lauk kari ikan tongkol ngan acar nenas timun, dua pinggan abis.

mai ler

shami2 berkata...

Salam Az...

wah sedapnya sampai bole rasa kat rawang nih...cheq tdi makan nasi kat mesjid..nasi merah, ayam masak merah..ngan dalca...lepas majlis khatan..ngan penyampaian hadiah anak yg bongsu tu..wah rasa lapar balik pulak dengar gulai ikan tongkol ngan acar nenas timun..nih..az tolong makankan utk sya bole kut hehhhe...

Digital camera tak dak..tak leh ambik gambaq tunjuk..larr sya ni lambat sikit...

Atikah berkata...

Salam Az,

MasyaAllah... cantiknya... dok kat bunga orkit tu tak perasan ada mentadak kat situ....

AZ, kenapa mentadak tu tak warna hijau? Albino ker? biasa tgk warna hijau...

Ayah Zain berkata...

Salam Shami2,

untuk makankan no problem. ala tak sempat nk amik gambar pulak tuh.

semoga anak bongsu shami2 tu cepat smboh, nanti boleh jadi orang dewasa

Ayah Zain berkata...

Salam Atikah,

mmnag cantik kan.

Itu bukan mentadak mentadu, sebab tu az kata macam mentadak - itulah kekuasaan Allah. Allah boleh cipta apa sahaja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...