Khamis, 31 Disember 2009

Hati seorang ibu

040310 :  Satu ketika , di satu pagi, aku dapati mrszain terlelap atas katil. Sengaja aku berkata, 'masih tidor lagi, putera bongsu hari ini ada kelas memandu...........'. Seperti kilat mrszain bingkas bangun. 'sakit pingganglah' katanya. Dalam ketidakselesaan, beliau bangun sambil mengurut-ngurut pinggangnya. Lantas turun ke tingkat bawah dan ke dapur, membuat apa yang ada untuk anak-anaknya. Heran juga aku, kata sakit pinggang tetapi nrszain saja jer turun macam tak  ada apa-apa. Fuhyooooo  kalau pasal anak-anak hilang sakit pinggang dia. Itulah hati seorang ibu, hilang kesakitan, hilang kepayahan  dan sanggup berkorban apa sahaja  kalau  berkaitan dengan anak-anak.

Mari kita tanya  pendapat  umi umairah, kak sidah, kak nab, Datin, mamaju, CM dan ibu-ibu yang membaca n3 ini.  nak tanya Hanis, whoopsss!  si selebriti PDKM ,  ada masa ke dia  nak kisah pasal anak-anak ni. Nak tanya Afeez lagi ler pulak, nanti dia kata 'peduli apa aku'. Aku bukan ada anak, anak tekak ada lah. ngeh ngeh ngeh

Teringat aku 25 tahun yang lalu seorang guru senior menceritakan kepada ku pasal isterinya yang meminta sesuatu daripada suaminya untuk menjengok anaknya di asrama. Ketika itu sang suami sedang kepenatan, kerana baru balik krja. Bila sang suami beri alasan ... sang isteri berkata, 'kalau la I boleh memandu, tak payah lah macam ni'.......Mendengar itu sang suami menurut aje. Waduh, ala  walah walah, adakah sang suami kalau pasal isteri akan hilang sakit pinggang pula. Yang ini tak payah  tanya Afeez jugak. Dah tahu apa jawapan dia . hahahha



sayang ibu sayang sahaja, sayang ibu sepanjang jalan, sayang ayah mengikut kata, sayang saudara sama berada.


11 ulasan:

afeezz berkata...

salam ayahanda zain : amboi3... pekenakan kite plak... tp kan AZ, rasanya macam tu lah...'pedulik aper aku!!' hahha

Ayah Zain berkata...

Salam anakanda afeez,

tapi afeez tak macam itulah bila dah anak nanti, afeez nimesti jadi seorang suami dan ayah yang sangat menyanyangi keluaragnya. Betulkan

Ayah Zain berkata...

Salam afeez,

lupapulak, nanti umah kak sidah sabtu, afeez adakan? Inysa Allah ayahzain akan datang tapi lambat sikit dALAM kul 2- 3 pm. Tak kan afeez tak tahu jalan ke umah kak sidah tu kan? boleh az pekena cik siti nur

ummi humaira berkata...

salam AZ...
komen tentang hati seorang ibu ,
" itu ler keistimewaan seorang wanita yg dah bergelar ibu" kasih sayang untuk suami dan anak2 terjadi semula jadi tanpa dirancang dan dipaksa"

AZ jadi kerumah kak sidah yer , kalu gitu boleh ler kita jumpa disana ,ummi pun mgkn lambat sikit kot bagi peluang hubby tidur dulu (keje shift malam),AZ bawa le sekali yg dia sebut tu,payah2 angkat je tong CPU tu sekali .

Ayah Zain berkata...

Salam Ummi,

az dah confirm ngan rahmat akan jumpa di rumah kak shidah. Saya akan call rahmat pada sabtu bila saya mula gerak drpd Alor Gajah. Paling lewat gerak kul 12 tengah hari.

mama ju, berkata...

Salam az.Itulah ibu...bapa ada caranya yg tersendiri kot..tapi kdg2 cara bapa ni tak berapa nampaklah...Selamat tahun baru!

Ayah Zain berkata...

Salam mamaju,

hehhe, cara bapak x nampak yer.
Tapi memang betul kata bidalan tu ,kalau anak mendengar kata bapak, minta apa saja ngan bapak,mesti bapak turutkan.

kalau emak, emak ni tulus ikhlas.

rezeki berkata...

salam az,

itulah sebabnya kata pepatah"syurga di bawah telapak kaki ibu" tak penah pulak org kata "syurga dibawah telapak kaki bapak" he he he

Ayah Zain berkata...

Salam Rezeki,

Benar sungguh bagai di kata. Sealamt Tahun Baru 2010. Moga pak itam sukses terus sukses

PINATBATE berkata...

Salam AZ..
Ibu akan berbuat apa saja yg termampu utk anak-anak..setulus jiwa..
asal jangan over melawan tokey sudahlah...;P

Ayah Zain berkata...

Salam Kak Pinat,

hhehe. lawan tokey? Tak mungkin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...