Ahad, 13 Disember 2009

dad (2) 30 tahun kemudian

131209 : Semalam kita udah melihat pandangan anak-anak terhadap bapa kita daripada usia muda sehingga ke usia 25 tahun. Cubna kita perhatikan pula pandanagn mereka yang berumur 30 hingga ke waktu usia tua,











Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya ada di antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu; oleh itu awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka. Dan kalau kamu memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.( QS: at-Taghabun:64:14)

Dan hendaklah takut (kepada Allah daripada melakukan aniaya kepada anak-anak yatim oleh) orang-orang (yang menjadi penjaganya), yang jika ditakdirkan mereka pula meninggalkan anak-anak yang daif (yatim) di belakang mereka, (tentulah) mereka akan merasa bimbang terhadap (masa depan dan keselamatan) anak-anak mereka; oleh itu hendaklah mereka bertaqwa kepada Allah, dan hendaklah mereka mengatakan perkataan yang betul (menepati kebenaran). (QS:an-Nisa':4:9)

8 ulasan:

mama ju, berkata...

Ternyata AZ seorang yang teliti,kreatif dan pemerhati yg terbaik.

Ayah Zain berkata...

Salam Mama ju,

terima kasih. Tak ada apalah mama ju, just ada dalam koleksi emel. Mana-mana yang boleh share kita share la sama-sama.

Mama ju kat benut ke ni.

rezeki berkata...

salam az

arwah ayah saya garang , tapi dialah sahabat dan dialah ayah, terkenang bila kami selalu bergurau senda

Ayah Zain berkata...

Salam CR,

ayah-ayah dulu tak macam ayah-ayah sekarang. Arwah ayah saya, mak datok dia seorang askar, dia tahu matlamat tercapai, cara kau fikir la h sendiri. Garang dan tegas. Bila dia tak ada, az teringat yang baik-baik sahaja.

Kak Sidah berkata...

Salam AZ,

Kita sebagai ibu bapa memang lemah dengan anak2, sayang lah katakan, tapi kita kena tegas, jangan sampai mereka yang menggunakan kita ibu bapa nih.

Nanti kita juga yang susah AZ macam anaku Sazali.. filem P. Ramlee tu

Prinsip akak biar mereka yang nangis jangan kita menangis .. dah terlambat kan az.

Kak Sidah berkata...

Salam AZ,

Kita boleh didik anak2 ikut rentak kita AZ, nak jadikan mereka apa, semua nya insyaallah boleh , tapi ajaran agama penting sekali, kalau dah didik dgn agama, insyaallh

Ayah Zain berkata...

Salam Kak Sidah,

wow, falsafah tu. biarkan mereka menangis, bukannya kita. Saya setuju 100%+.

teringat tahun lepas mrszain menangis kerana tindakan anaknya. kesian pulak tengok dia, patutnya dia mesti punya hati macam kak sidah

Ayah Zain berkata...

Salam kak Sidah,

spepatutnya setiap ibu bapa mesti seperti cara kak sidah mendidik anak. Allah dah sedia jalan, Nabi kita sudah tunjukan caranya. mengapa tidak di ikut? Bak kata nabil, lu pikir la sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...