Khamis, 25 Februari 2010

Adegan yang tidak suka dilihat

250210 : Sampai lah hari terakhir aku di utara Tanah Air. Kali ini aku ingin berkongsi mengenai pemusnahlaku yang tidak habis-habis. Entah di mana silapnya. Pendidikan masih tidak berjaya untuk mendidik menghargai kebersihan, harta benda awam dan sebagainya. Agaknya hendak diturunkan guru daripada langit agaknya. Namun kalau guru daripada langit pun gagal untuk mendidik mereka yang tak reti-reti ..................
apa salahnya bangku ini diperlakukan sedemikan rupa?

Sudah minum, bekas minuman ini dimasukan dalam tong sampah
Buat apa susah-susah, kat longkang ni kan senang
aku peduli hape

ada aku kisah?

21 ulasan:

manzlie berkata...

salah ayah zain...

aduhhh tuh vandalism namenyer...meamg tak patut depa baut lagguuu tuu...
hhmmmm..sapa lagi kalau bukan anak bangsa sendiri...malu nak cakap kan..

waslam

rezeki berkata...

salam az

last week masa balik dr trengganu, di traffic light , saja je pemandu tu buka tinkap kereta dan buang plastik bekas jambunya ke luar jalan, saya tgk apalah pemandu ni fikir dalam kapla dia, harap je pompuan ni, muka cantik , putih tapi hati ..... pummmm je dia campak kat luar kereta tanpa rasa malu ,

itulah sikap yg tak sepatutnya, Allah beri kita akal fikiran

saya cakap kat mrs, ni akal dia bukan kat kepala lutut lagi , tapi kat bontot he he he

yang tu kena kisah he he

S berkata...

salam,
AZ, alahai bangsa ku.

S berkata...

salam,
AZ,
kalau mai Jitra pun tak jauh aih. 1 jam ja sampai.
masuk plus terus ja n keluar melalui susur bandar darulaman/ wang tepus.

sampailah umah kak S. mai naa.

Ayah Zain berkata...

Salam CL,

itulah dia vandalisme. Tak tahu apa yang mereka fikirkan.Untuk kesenangan sahaja. Lepas makan, bekas makanan tidak tahu dimasukan ke dalam tong sampah

Ayah Zain berkata...

Salam Rezeki,

az pun biasa tengok fenomena seperti itu. Mereka tidak fikir langsung keharmonan persekitaran. Kerajaan kena buat revolusi mental macam negeri China semasa nak anjurkan olompik dahulu. Kesannya hebat juga

Ayah Zain berkata...

Salam S,

alhamdulillah.

Rasanya tak sempat sebab lepas sesi petang ni,terus balik.Kami datang satu kereta. Masing2 tak sabar nak balik tu.

Lain kali az datang yer.

Terima kasih atas jemputan.

afeezz berkata...

salam ayahanda zain : membuang sampah merata2 pon diklasifikasikan sebagai vandalisma ker?

abangsulung berkata...

Salam,

Saya keja di sekolah. Kalau di sekolah lagi banyak. Kalau tempat-tempat yang jauh dari orangramai misti ada sampah yang bersepah. Sampai poning Pengetua memikirkan perangai budak sekarang..

insan pendidik berkata...

salam,

kesedaran kebersihan klgn masyarakat kite masih hampeh kalo mak bapak sanggup buang sampah merata.. anak2 nampak ikut jee smpai besa jd masalah tk settle pun

Ayah Zain berkata...

Salam Afeez,

Cuba tengok tajuk tuh, sebab itu az letak tajuk adegan yang suka dilihat. Ia meliputi semua perkara yang menyakitkan mata termasuklah vandelisme. Pemusnahlaku bermaksud memusnahkan kebersihan dengan sampah sarap

Ayah Zain berkata...

Salam abangsulong:

Agak-agak mengapa terjadi begitu yer. Ingatan, hukuman, pertandingan kebersihan ect udah di baut namun masih gagal dipatuhi oleh pengguna. Apa silapnya?

Ayah Zain berkata...

Salam IP,

saya setuju bebo-benor kate deme tu. Pendidkan bermula di rumah

S berkata...

salam,
AZ,
tak pa lah, nak buat gena tak dak rezeki. lain kali mai naa.

maklumlah dah 4 hari , mesti rindu bangat dengan keluarga.
selamat kesemuanya.

Ayah Zain berkata...

Salam kak S,

betul tu, masing udah rindu bangat dengan famili masing2. Dont take heart yer. Insya Allah, az akan sampai umah kak S nanti

mama ju, berkata...

Salam AZ

itulah masalahnya....kat mana2 kita nampak sampah bersepah2...betullah semuanya bermula dr rumah!

shami2 berkata...

Salam Az...

Sikap bole jadi tabiat
Tabiat bole jadi buang tebiat..hehehhe

Afezzzzzzzzz ko ader jer yg kocik juga ko nampak aarrr

Rozali berkata...

Assalamualaikum AZ

renunggan
dinegara yg bukan Islam,
nampak kemas dan bersih

di Makkah bagai mana?
minta CL jawabkan

Wassalam

Ayah Zain berkata...

Salam Mama Ju,

kadang-kadang yang heran kat rumah boleh pulak buat bersih tetapi di tempat awam, macam nam lepas dendam pulak.

Ayah Zain berkata...

Salam Shami2,

betul tu Shami2.

Afeez memaag gitu.....

Ayah Zain berkata...

Salam Rozali,

Yup. CL kena jawab tuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...