Rabu, 10 Februari 2010

Sholat Subuh di Masjid

100210; Aku ingin berkongsi satu cerita yang boleh kita fikirkan bersama. Ia berkenaan dengan seorang  pemuda yang taat kepada perentah Allah swt.

Pada suatu suboh yang hening, seperti biasa ia bangun pagi untuk bersolat subuh  di Masjid. Dia berpakaian, berwudhu dan berjalan menuju masjid. Ketika berjalan  menuju masjid, pemuda tersebut  terjatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang kembali ke rumah. Di rumah, dia berganti baju , berwudhu, dan, LAGI, dan berjalan semula menuju ke masjid .

Dalam perjalanan kembali ke masjid , dia terjatuh lagi di tempat yang sama ! Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Di rumah, dia, sekali lagi , berganti baju , berwudhu dan berjalan menuju masjid .

Di tengah jalan menuju masjid , dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu . Dia menanyakan identiti lelaki tersebut, dan menjawab "Saya melihat anda jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid , jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan anda.' Pemuda tersebut mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid .
Saat sampai di masjid , pemuda tersebut bertanya kepada lelaki yang membawa lampu untuk masuk dan sholat subuh bersamanya. lelaki itu menolak. pemuda itu mengajak lagi hingga berkali2 dan, lagi, jawapannya sama.
Pemuda bertanya, kenapa menolak untuk masuk dan sholat. lelaki itu menjawab Aku adalah IBLIS a.ka. setan.
Pemuda itu terkejut dgn jawapan lelaki itu. Setan kemudian menjelaskan, 'Saya melihat kamu berjalan ke masjid , dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masj id , Allah memaafkan semua dosa2mu .

Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan bahkan itupun tidak membuatmu merubah fikiran untuk tinggal dirumah , kamu tetap memutuskan kembali masjid . Karana hal itu, Allah memaafkan dosa2 seluruh anggota keluargamu .

Saya KHAWATIR jika saya membuat kamu jatuh untuk kali ketiga , jangan2 Allah akan memaafkan dosa2 seluruh penduduk desamu , jadi saya harus memastikan bahwa anda sampai dimasjid degan selamat....'

Jadi, jangan biarkan dirimu dilengkari mistri Setan mendapatkan keuntungan dari setiap tindakan/godaan setan. Jangan melepaskan niat baik yang hendak kamu lakukan karena kamu tidak pernah tahu ganjaran yg akan kamu dapat dari segala kesulitan yg kamu temui dalam usahamu utk melaksanakan niat baik tersebut .

Kadang-kadang kita pernah mengalami keadaan atau situasi seakan sebegitu rupa tapi kelemahan iman kita tidak meneruskan niat yang baik lantas tidak meneruskan niat baik tersebut. Kita hanyut dengan godaan setan. Juteru marilah kita bertekad meneruskan niat baik agar mendapat ganjaran yang tidak kita ketahui nilainya.

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".
(QS: al-Baqarah: 2: 286)



12 ulasan:

manzlie berkata...

salam ayah zain...

alahmdulilah..cerita nih tahun lepas saya bagitaukat cikgu..bagus gak tuh leh bagi panduan pada kita semua tentang cerita tersebut...insyalah

waslam

Ayah Zain berkata...

Salam Manzlie,

wah ratu pecut kat n3 az tak la glemer kan. Hheheh. Yer ker. Saya dapat drpd emel sat ni tadi. Jadi terasa pulak nak berkongsi sebab semalam ada sikit masalah saya gagal ke surau.

sonata anak kancil berkata...

nombor 2....tak wat pertandingan ke seperti CL....diri ni masih lagi lemah....

Ayah Zain berkata...

Salam SAK,

Insya Allah, manalah tahu kalu az buat majlis ramah mesra pulak macam kat Muadz tuh kan. hehhe. AZ kalau nak buat,nak buat kat Melaka, SAK boleh jadi urusetiakan?

sonata anak kancil berkata...

Nak wat kat Melaka? apa rasional nya? seme dekat kot...Melaka ni kan tengah2 dari KL / Johor...Nak mintak jadi urusetia...no problem! beritahu nak wat kat mana....

ummi humaira berkata...

salam AZ ..

kelalaian manusia membuatkan setan cari peluang setiap ruang yg ada...

insan pendidik berkata...

salam Ayah Zain,

yang pasti bile kite dh jatuh tu jgn cepat menyerah...bangkit kembali meneruskan hidup kerana ade hikmah di sebalik kejatuhan itu.

Ayah Zain berkata...

Salam SAK<

tu ler u tak tau, umah mrszain kat ayer molek. ituler rasionalnya.

Ayah Zain berkata...

alam UH,

sebab setan akan mendatangi masnusia di depan, belakan, kiri dan kanan. Iman yang kuat sebagai benteng utama.

Ayah Zain berkata...

Salam IP,

itu yang semestinya. Setan sentiasa mencari ruang untuk mengajak kita bersamanya

shami2 berkata...

Salam AZ...

Alhamdulillah...lagi perkongsian n3 yg baik...

Peliharalah diri kita dari godaan syaitan dan hawa nafsu yang tiada batasan...moga hidup kita aman dunia dan akhirat...

Tutuplah segala ruang yg ada pada diri kita agar tidak mudah di pengaruhi...dekatkanlah diri kita dengan Allah senantiasa supaya semuanya terpelihara...insyallah

Ayah Zain berkata...

Salam Shami2,

Insya Allah. Semoga Allah terus memberkati dan melindungi kita drpd godaan syaitan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...