Jumaat, 5 Februari 2010

Tidak Perlu tengoklah

050210 : Hari ini Hari Jumaat. Jumaat, penghulu segala hari datang kembali. Rasanya baru macam semalam hari Jumaat. Rupanya sudah seminggu berlalu. Hari ini, saya ingin berkongsi kisah yang sangat menarik yang saya dapati daripada kotakemelku  yang bertajuk The Boy & The Apple Tree



























Everybody has an apple tree in his life.
And its your Parents !!!


Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). (QS: Luqman:31:14)


Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)". (QS:al-ahqaf:46:15)

15 ulasan:

Hajah Zainab bt Abdullah berkata...

salam jumaat az,

menarik cerita tu.

Ayah Zain berkata...

Slama Kak Nab,

Semoga Allah merahmati kak nab sekeluarga dengan rezeki seluas2nya. Berbahagia di pagi Jumaat yang mulia ini.

afeezz berkata...

salam ayahanda zain : sedih plak cite ni, pagi2 AZ dan buat cite sedey.. uhuk..

shami2 berkata...

Salam Az...

Alhamdulillah kita masih ada di alam maya ..

Terima kasih di atas perkongsian...cerita menarik dan penuh motivasi...

Pokok adalah makhluk Allah
Sentiasa berzikir padaNya
Memberikan pelbagai kesejahteraan pada Manusia...
Manusia juga makhluk Allah
Kadangkala ingat
Kadangkala lupa
Kadangkala lebih banyak alpa
Daripada mengingatiNya
Semoga kita semua sentiasa dirahmati Allah adanya

Kak Nora berkata...

AZ,
Okey panggilan tu? Nak tanya lagi. Kukup tu jauh tak dari Pontian? 20 km ada? Taman yang dicadangkan tu 30 km. Yang nak ke Pontian rombongan Cik Kiah, mungkin mereka tak minatlihat taman negara. TK.

SiNoMoSa berkata...

Salam Ayahanda,

Begitu tersentuhkan kisah nie
Ke sekian kalinya membaca nya di sini..

Ayah Zain berkata...

Salam anakanda afeez,

awat pulak sedih. Itu peringatan supaya kita menghargai orang tua kita. Afeez masih untuk ada emak dan ayah, duduk pulak sekali, rajin2 lah bawa depa tu naik siti nur. Bagia mereka

Ayah Zain berkata...

Salam Shami2,

ada bahan yg menarik boleh kita share. Panjang2kan untuk kebaikan bersama.

Ayah Zain berkata...

Salam kak nora.

betul la tuh 20km dr pontian ke kukup. dr kukup boleh ke tg balai sumatera. borong batik indon ngan rombongan cik kiah

Ayah Zain berkata...

Salam Sinomosa;

Alhamdulillah. sama-sama lah kita memperbaiki diri kita dengan berbakti kepada orang tua kita

sonata anak kancil berkata...

bagus untuk peringatan kepada anak & kita sebagai anak....

Ayah Zain berkata...

Salam ,

Sama-sama kita mengingati

Kak Sidah berkata...

Salam AZ,

Tazkirah yang sangat berguna bagi kita semua , elok kita dapat membaca bahan begini untuk kita tidak lupa dan lalai pada kedua ibu bapa kita..

pandai az cari bahan, terima kasih kerana tulisan ini.

az baru akak tau cik siti tu apa dan sapa punya..lambat akak ni kan

Ayah Zain berkata...

Salam Kak sidah,

betul tu. Bagi saya, mana-mana bahan yang saya dapat dan rasa na berkongsi dengan kawan2 blog, saya paparkan aja.

Yer ker. Kesihannya kat kak sidah. Ingat akak faham. Saya minta maaf yer. Honda City baru kepunyaan budak nakal si afeez tuh. (maag afeez, az suka mengusik kamu)

syuk606 berkata...

macam pernah bace je cerita ni..
tapi malay version la..
menarik cerita ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...