Ahad, 13 Jun 2010

2 dalam 1



130610 : Alhamdulillah, selamat sudah majlis tahlil untuk arwah ibu mertuaku. Diam tak diam sudah 3 bulan ibu mertuaku kembali ke Rahmatullah. Semoga rohnya dicucuri Allah swt dan ditempatkan bersama-sama roh yang solehah. Bersemadilah ibu mertuaku dengan aman. Anak dan menantumu sentiasa mendoakan kesejahteraan ibu di sana.

Ramai juga tetamu yang datang yang terdiri daripada ahli kariah Suar Nazariah Kg. Puah. Majlis disempurnakan selepas Isyak. Semua ahli keluarga, adik beradik mrzain, ipar duai dan anak-anak mereka menghadirinya. Bagi aku, inilah masanya berjumpa beras yang bertemu sekali sekala, anak-anak buah dan bapa/emak saudara mrszain. Semua anak-anakku kecuali puteri sulong datang turut sama menyerikan majlis tahlil ini.

Sayang pada majlis  kameraku tidak bergerak lantaran ............... Sebenarnya aku terlupa untuk menjadi jurugambar maka tak dapatlah aku memotretkan peristiwa di majlis tersebut.

Pada sebelah paginya (pagi tadi 12jun2010) aku mengambil kesempatan untuk mengenali dunia diving. Aduhhh. Aku tidak akan dapat melupakan satu pengalaman baru. Pengalaman dunia di dalam air. Ketika inilah Aku menngenali secara dekat tangki oksigen, nadi kepada nyawa manusia di dalam air, BCD entah apa nama penuhnya (aku terlupa), alah dia macam life jacket ,kabel (regulator?), mask, tapak itik dan sebagainya. Aku diperkenalkan kepada dunia diving ini oleh member PDKM juga. Bertuah betul bila kita dikelilingi oleh ahli-ahli PDKM ini. Inilah pertama aku menyelam menggunakan tanki oksigen di belakangku. Tangki ini amat berat kepada orang bersaiz kecil seperti aku tetapi di dalam air, tidak terasa langsung keberatannya. Tentu En. Rezeki jeles mendengar pengalamanku ini. hehheh, ada aku kisah kata En. Rezeki yang kini sedang asyik di RSA. AKu menyelam di Pusat Akuatik Darul Ehsan,(PADE) Shah Alam. Pusat ini mempunyai dua kolam. Satu tertutup dan satu terbuka kepada awam. Tentunya pendedahan kepada scuba diving itu dilakukan di Kolam Tertutup kerana ia mempunyai kedalaman air 5m.

Aku diberikan taklimat dan tatacara rengkas cara penggunaan alat tersebut. Jurulatih aku ini amat penyabar kerana menghadapi pelajar yang agak lembam dalam dunia diving kerana akhirnya aku berjaya sampai ke dasar kolam. Walaupun aku bercermin mata tetapi di dalam air cermin mata tidak berfungsi kerana memakai mask. Namun kuasa Allah, aku dapat melihat dengan jelas. Kalau lah aku dapat menyelam di laut jernih tentunya aku dapat melihat hidupan laut ciptaan ALlah. Aku sangat teruja untuk mencobamenyelm di lautan. Aku dimaklumkan untuk menyelam di laut perlu mempunyai lesen. bermakna sebelum mendapat lesen, tentukan kursus diving diperlukan. Kini aku berazam untuk menghadiri kursus diving pula.

Satu pengalaman yang menyakitkan ialah apabila berhadapan dengan tekanan air. Semakin dalam kita berada dalam air telinga kita akan berasa sakit. Walaupun jurulatih telah memberikan tatacara mengahdapinya aku gagal pada pertama kali. Aku terpaksa timbul semula ke permukaan air dan mencoba sekali lagi. Alhamdulillah dan akhirnya aku berjaya turun sehingga ke dasar kolam. Di sini bermulalah aku meneroka dasar kolam sedalam 5m itu seperti ikan duyung. hehhe Ikan duyong ada ekor tetapi aku memakai tapak itik. Pada mulanya amat kekok sekali tetapi berjaya aku mengendalikannya dan berenang  diving sesuka hatiku. Aku membayangkan ketika itu aku berada di dasar laut Sulawesi Selatan bermain dengan ikan yang berwarna warni, membelek terumbu karang. Aduh,indahnya ciptaan Allah yang Maha Kuasa. (Sayang tiada gambar kerana kamera tertinggal di dalam beg yang disimpan di Kedai Peralatan Diving PADE. Nak bawa takutttt)






Jom GPK kita diving bersama

31 ulasan:

aznaz berkata...

salam from makkah


wahhh ...dah belajar diving....

pak rezeki mesti jeles tuhhhehhehehe


wasalm

kak su berkata...

Salam AZ

Biar betul...AZ nak buat scuba diving...(umur cam kita leh lagi ker???) hee..hee....

(Biras la AZ bukan beras...atau nak tulis besan??) hee...hee...

Wslm

kak su berkata...

Salam AZ

Laa.. CL first la...hee..geramnya...


(Acah jer)

Wslm

Ayah Zain berkata...

Salam CL,

yeahhh, sure pak itam jeles hehhe. Ada dia kisah ke

Ayah Zain berkata...

Salam CL,

yeahhh, sure pak itam jeles hehhe. Ada dia kisah ke

Ayah Zain berkata...

Salam Kak su,

betul la kak su. Ini betul-betul. Bukan cobaaan.

Jurulatih tu kata dia pernah bawa orang lelaki berumur 76 tahun dan isterinya 69 tahun scuba diving tu

Jok la kak su kita scuba diving sama. Kita ajak GPK sekali

sonata anak kancil berkata...

salam....eiiihhh takutlah nak diving ni....kang buat terus tak timbul - amacam???

sonata anak kancil berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ayah Zain berkata...

Salam SAK,

sebab tu perlukan lesen menyelam hheh. semuanya ada teknik dan kaedahnya. Insya Allah

rosli berkata...

salam AZ,

Satu pengalaman yang menarik , bagus untuk dicuba....saya kena tgk bajet dulu.

atuk berkata...

Assalamualaikum AZ

Al Fatihah untuk Allahyarham ibu mertua AZ

nanti boleh menyelam bersama Wan Zaleha, TV3 tu
he he

Wassalam

CM berkata...

salam AZ

kalau GPK diving sama AZ leh jamin tak kami timbul balik,,,

afeezz berkata...

salam AZ : seronok nyer, sy pon ade cita2 nak menyelam ni... mungkin satu hari nnt

Ayah Zain berkata...

salam rosli,

tak banyaklah kosnya. untuk kursus mendapatkan lesen cuma rm850 ajer.

jom kita attend kursus

Ayah Zain berkata...

salam r5ozali,

hehheh, bisa di atur pak

Ayah Zain berkata...

salam r5ozali,

hehheh, bisa di atur pak

Ayah Zain berkata...

salam r5ozali,

hehheh, bisa di atur pak

Ayah Zain berkata...

salam CM,

waduh, pakai jamin-jamin segalak.

ngak bisa jamin gpk timbul, memang GPK boleh timbul sendiri

Ayah Zain berkata...

salam afeez,

cita itu akan jadi angan2 sahaja kalau tiada usaha utk merealisasikannya.

jom g kursus diving dulu

Hajah Zainab bt Abdullah berkata...

salam AZ,

tabik kat AZ kerana dah maju selangkah lagi..nanti AZ dah expert..leh jadi jurulatih pada ahli2 pdkm yang minat diving...

Ayah Zain berkata...

salam kak nab,

hehhe, tak ada apalah kak nab,saja suka-suka ajer nak cari pengalaman sucuba diving pulak.

sinomosa berkata...

Salam AZ,

cantinya gambar2 tue..

rezeki berkata...

salam az

ni mesti ikut nazir hehehe

menyelam pakai lesen kereta boleh ak heheh


saya tetetiap hari menyelam, tapi menyelam atas tilam je lah hehehe

shami2 berkata...

Salam Az...

Uishhhhhhhhkk AZ ker tu yg pakai tapak itek tu..hehehehh...

Ayah Zain berkata...

salam syima

subahana Allah, senuanya kepunyaan Allah

Ayah Zain berkata...

salam rezeki,


lesen kereta bawa kereta le heheh.

macamana kat RSA tu. jangan lupa ole2nya yer.

Ayah Zain berkata...

salam shami2,

betul ler tu. tp az hari kat kolam jer

Aida Ali berkata...

Macam best je diving tu tapi takut..

Ayah Zain berkata...

salam a.AIDA,

MEMANG BEST. takut tu memanglah heheh

Kak Sidah berkata...

salam az,

semoga roh allahyarhamah di cucuri rahmat..sekejap jer dah 100 hari..rasa baru lagikan..

dah belajar ni bila nak g laut dalam pulak ..pulau sipadan az best tu..akak tak berani dgn air ni..

Ayah Zain berkata...

salam kak sidah

terasa macam kejap je.

insya allah.kena ambil lesen dulu baru leh g ke pulai sipadan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...