Khamis, 10 Jun 2010

Tarian Rakyat Sabah



100610: Kemuncak pertunjukan  Di Perkampungan Budaya Monsopiad (PBM) ialah persembahan tarian rakyat Sabah. Persembahan ini di adakan di sebuah dewan yang berbumbungan nipah dan berlantaikan buluh. Begitu tradisi sekali budaya wariasan Sabah ini. Kami dipersembahkan dengan 3 tarian ialah tarian Sumazau (suku Kadzan Dusun) traian pahlawan Bajau yang terkenal dengan kemahiran menyumpit dan Tarian buluh.

Dewan PBM
Begitu berwarna warni


Dewan ini mempunyai  loteng
perhatikan atas loteng - alat bunyi-bunyian diletakan di sini dan dimainkan oleh pemuzik tradisional


lantai dewan daripada buluh -

Tarian Sumazau

Selepas persembahan, penonton di ajak menari bersama
bantai saja la labu


Tarian Pahlawan Bajau
Bengis tu, sedang mencari mangsa

mengusha seorang mangsa

ooooooooo nak suruh menyumpit

Tarian buluh

penonton di ajak mencoba
gementar tu takut terkepit buluh
depa ni relaks aje


ni lagi teror, mata bertutup tu
gambar kenangan selepas persembahan

8 ulasan:

manzlie berkata...

salam from Makkah..


wahh..bestnyer tengok tuh...az tak cuba kah tarian buluh tuh..?


waslam

Ayah Zain berkata...

salam Lie,

nak cobak juga tapi maluk....... hehehh

mama ju, berkata...

Salam AZ

Wah bestnya.

Masa kecik2 kami org2 prm main buluh mcm tu...seronoknya lompat2..relax je..sekarang ni tak nampak pun budak2 main macam ni..hanya ada kat persembahan je..

Rozali berkata...

Assalamualaikum AZ

saya pernah cuba tarian buluh tu di Taman Budaya
kalu nak ikutkan
bengkak kaki baru boleh pandai tarian tu

Wassalam

مسافر_اسلام berkata...

Salam az...apa kabar?
tradisi yang tak ada di semenjung malaysia...az tak cuba tarian buluh tu ke?

Ayah Zain berkata...

salam mamaju,

betul tu, masa az kecil2 dulu pun pernah gak main buluh macam tu, adakah terkena buku lali, maca nak terkencing menahan sakit

Ayah Zain berkata...

Salam Rozali,

betul tu. kalau tak bengkak , tak akan pandai.

Ayah Zain berkata...

Salam MI,

tak cuba la, fobia terkenang semasa kecil2 dulu. hehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...