Jumaat, 29 Januari 2010

Apabila tersalah letak huruf

290110 : "Salam az. Tengok balik komen az dekat blog CR. salah ejaan. Cepat ubah" . Begitulah satu pesanan ringkas (SMS) yang baru aku terima. Termanggu seketika. Apa yang aku tulis? Cepat-cepat aku membuka blog 'satu catatan perjalanan' dan membaca komen yang di tulis.

Ya Allah, ya Tuhan. Engkau ampunilah dosa-dosa ku. Aku tidak tersengaja. Aku ingin menulis "bermain-main" bukannya "bermain-ma%#". Jauh betul maksudnya itu. hanya tersalah letak huruf memberikan impak yang begitu dahsyat sekali. Terima kasih kepada UH yang mengingatkan aku. Aku terpikir mengapa tuan punya blog tidak mengingatkan aku perkara itu? Mungkin tuan punya blog tiada di kawasannya. Hanya ada satu komen daripada Ina yang cobak mengingatkan aku. Itulah yang dinamakan qada dan qadar. Hikmahnya pula aku dapat membuat satu n3.

Mungkin tuan puan, ibu-ibuk, bapak-bapak pernah mengalaminya?  Adakah anda pernah tersalah taip perkataan seperti yang berlaku kepadaku? kalau ada  kita boleh bertukar-tukar cerita.
Tapi cerita buruk tidaklah bagus hendak diketengahkan kecuali dengan niat untuk memperbaikinya.

Moral cerita:

1. Jangan menaip menggunakan dua jari - belajar/berlatih  touch typing
2. Jangan menaip tergesa-gesa
3. Apabila siap menaip, baca , semak semula
4. sudah puas hati barulah terbitkan catatan.

14 ulasan:

sinomosa berkata...

Salam Ayahanda,

Sy jua amat particular ttg ejaan terutama dlm bidang kerja sy.
Tp tak dinafikan kkdg dlm beri komen di blog kwn2 ada jugak tersalah eja atau tertinggal huruf huhu (x betulkn pun sbb pikir "its ok kot" s long s takde beri bad meaning

AZ, remember pernah tsalah taip nama sy hihi sinomona instead of sinomosa..hihi

rezeki berkata...

salam az

takpa lah, bukan disengajakan he he
mmg saya berada di luar kawasan liputan, di jb ada keje, pun baru tadi terbaca sms az bila tgk hp ngeh ngeh baru spi ke HC

S berkata...

salam,

kesilapan yg tak disengajakan.
saling tegur menegur untuk kebaikan bersama.

afeezz berkata...

salah ayahanda ziana (kesalahan adalah disengajakan) : macam tau jer kesalahan yg az buat tu, mmg dahsyat meaningnya.. hihih...
salah taip tu perkara biasa, kadang2 kita baca 2-3 kali pon tak dapat detect kesalahan, pastu klu suruh org laen yg baca.. fuh.. belambak kesalahan (ni pengalaman diri sendiri)

Che' Pit berkata...

hmm rasnya CP taip guna 6 jari..

Wan Rusyaini Wan Mohd berkata...

CP, Emm...kak wan pulak guna empat jari. Okay ke tu? hehehehe

Unknown berkata...

salam AZ ...

bukan nya apa ummi cpt2 sms tu , takut nanti si afeezz tu gelakkan kt AZ plak ,tp dlm n3 ni dia sengaja plak salah tulis nama siapa tuuuuuu????he he he

Ayah Zain berkata...

Salam Sinomosa,

biasanya kita akan membuat kesilapan sekiranya kita tidak fokus atau tergesa-gesa.

Guna 2 jari memang cepat tetapi kebarangkalian utk silap amat cerah.

Ayah Zain berkata...

Salam Kak S,

walaupn tidak dsengajakan tetapi kalau berubah makna, amat mengaibkan

Ayah Zain berkata...

Salam Rezeki

hehehh, nasib baik umi humairah tolong habaq

Ayah Zain berkata...

Salam nenda Afeeza (kesalahan disengajakan)

engkau ni ada-ada sahaja nak mengenakan az yer. apa-apa pun kalau afeez punya pasal, ok no problem

Ayah Zain berkata...

Salam CP,

6 jari? olah tuh. Tingkatkan kepada 8 jari pulak, lepas tu terus guna 10 jari

Ayah Zain berkata...

Salam Wan,

4 Jari? Not Bad. Ok tuh.

Ayah Zain berkata...

Salam UH,

walaupun cepat tetapi rasanya dah sehari semalam. Udah ramai orang yang baca hehehhe. Apa-apa pun terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...