Selasa, 26 Januari 2010

kueh kering





270110 - Hari ini saya ingin berkongsi sejenis kueh yang sudah jarang di ketemui. Dulu kueh ini menjadi satu yang wajib kepada sesebuah rumah semasa musim perayaan terutamanya Hari Raya Aidilfitri.



inilah rupanya kueh kering.
Tak tahulah ditempat kalian di panggil apa

Aku begitu teruja dengan kueh ini. Dul semasa kecil, kueh inilah yang akan menjadi santapan utama di pagi raya. Kalau berhariraya, kueh ini juga menjadi hidangan pertama.Kueh lain tak pandang lagi.

Namun kini, aku hampir terlupa kepadanya kerana tidak lagi menjadi menu utama di rumah-rumah. Sudah bertahun tidak berjumpa dengan kueh ini. Di pasaran sememang tidak ada kecuali kueh bangkit atau kueh ros.

Kak Sidah dan yang sewaktu dengannya mesti tahu kueh ini bukan? Tetapi anakanda Musafir Islam tak tahu kot. Confirm, si Musafir Islam tak tahu kueh ini. Afeez pun entah tahu atau idak. Nasib tak baik dia kata agar2 kering. Baru betul dia tak tahu langsung pasal kueh kering ni


kueh ini disira dengan gula
adus, sedapnya
sira =  gula panas yang dicairkan dalam kuali kemudian kueh ini digaulkan dengan gula tersebut


Tiba-tiba, baru-baru ini semasa lawatan, aku mendapat cenderamata yang satu antara isinya ialah kueh feveretku dulu. Ermmm apa lagi, aku pun macam lupa daratan yang aku ini pengidap diabetis mellitus, terus membaham kueh itu. yum yum yum

30 ulasan:

Hanis berkata...

salam ayahanda,

anakanda pon suka kuih nie...tp anakanda cam ayahanda juga...tak tahu nama kuih nie...huhuhuhu....

ayahanda...huhuhu...jgn laaa lupa daratan...makan kuih manis2 tu berpada2 k.....

Ayah Zain berkata...

Salam anakanda Hanis,

ermm baru kuar dari bertapa yer. Tak apa terus no 1 ni.

banyak cantik la Hanis, tahu kueh itu sedap tapi tak tahu nama. Tahu makan jer hehhehehhe

tempat az depa panggilkueh kering, kalau tengok macam gersang jer. hehhe tetapi sedap. Tak ada rupa ada rasa gula

afeezz berkata...

salam ayahanda zain : ohhhhh gitu ke rupenyer kuih kering. klu ini lah kuih kering tu, sy penah le tgk, tapi dipintal style laen... tp tak igt plak penah rase ke tak... hahaha

CM berkata...

salam

hari raya nenek saya suka wat kuih ni...

Ayah Zain berkata...

Salam anakanda afeez,

ha arr, itulah rupanya. Dipintal ikut sipembuatnya. Rasanya lebih kurang jer pintalannya itu.

Ayah Zain berkata...

Salam CM,

betul tu, yang biasa membuatnya ialah nenek-nenek. Emak-mak dah tak reti agaknya. Tambahan pulak ler kakak kakak macam CM. ngeh ngeh ngeh

ummi humaira berkata...

salam AZ..

ummi pun pernah makan kuih ni suatu masa dulu , tp sekarang dunia dah moden , dah tak tau nk dptkan kt mana lg .

rezeki berkata...

salam az

ni kira kategori kuih tradisional, dedulu masa hari raya mesti ada kuih ni, tapi kalau org yang dh takde gigi , bebaik makan kuih ni, mau luka gusi dibuatnya he he

bila terlihat kuih ni, teringat saya pada arwah nenek krn dia selalu goreng kuih ni dulu, alfatihah buat nenda aisyah dan maryam

SiNoMoSa berkata...

Salam AZ,

Sy tau kuih nie..tp sm spesies mcm Hanis & AZ yang tatau namanya..sbb ini bkn kuih peberet..dia keras kan..kalu lembut mesti sy layan kot hehe

Kak Sidah berkata...

Salam AZ,

Memanglah akak dan yang sewaktu dengan nya tau kuih ni, terutama masa raya, tapi akak tak suka sangat , tak de rasa, kering je, nama pun kueh kering kan..kat tempat akak dah tak banyak org tua lagi dan dah tak de sangat kueh ni.

Bila raya puas cari , satu2 rumah je ada. Nape tiba2 az ingat kat kuih ni pulak ...jgn ngidam pulak..hehehe..

Wan Rusyaini Wan Mohd berkata...

Salam Ayah Zain,

Kuih ni memang sedap dimakan sambil tengok pokok-pokok. Ghalit! sedar-sedar bekas kuih dah kosong. Wan pun tak tahu nama dia kuih kering. TQ lah bg info yg berguna ni.

Atikah berkata...

Salam AZ,

Kuih nie cam bentuk love jer... hehehe


tak pernah merasa la pulak...

Kak Nora berkata...

Salam, cg. Kuih orang lama ini sedap. Saya pun suka. Dulu jiran sebelah rumah (sekarang dah arwah)kata masa goreng kuih ini, tak boleh bercakap. Kuih tak menjadi. Entahlah!

Ayah Zain berkata...

Salam Umi,

memang payah nak dapat kueh tu. Ingat raya lepas dapat merasa, tapi tak jumpa langsung.

Ayah Zain berkata...

Salam CR,

ermm, lama tak mai umah az noh.

Al Fatihah untuk arwah nenek tuh.

hehhehe, kueh ni lagikeras lag umphhh

Ayah Zain berkata...

Salam Sinomoasa,

az tahu lah kueh kering nih tp tak tahu tempau u all di panggil kueh apa. Heheheh

Ayah Zain berkata...

Salam kak sidah,

kueh ini memang kesukaan az sejak dulu. Tiap hari raya,kueh ini jadi pilihan tp tahun lepas.

Tiba2 masa g alor gajah baru ni depa bagi kueh ini. yum yum yummy, makan lah sepuas2nya.

Ayah Zain berkata...

Salam Wan,

yer ker. mrszain pun tahu kewujudan kueh ini. Dia orang bandaraya, dia kata x penah makan hehheheh.

Kueh ni memnag sedap wooo

Ayah Zain berkata...

Salam atikag,

bentuk love? kalau tengah bercintan memnag nampak macam love ler. Tambah lagi kalau Tikah bonceng cik yam ngan afeez, lagi love nya nampak sungguh

Ayah Zain berkata...

Salam kak nora.

salamperkenalan.

yer ker, kueh2 orang lama ni banyak pantang larang semasa membuatnya kan? Macam buat tapai hehehh.

Ada sekali nak majlis perkawinan, tapainya ada bintik2 merah, rupanya bila di siasat, ada salah sorang pembuatnya sedang datang bu%$#

shami2 berkata...

Salam AZ...

Sedap nampak kuih tu..bkeh kirim 2 3 bakul kat rawang...hehhe

Atikah berkata...

Salam AZ...

Hahaha... saya lg yg terkena... bila masa lk saya dok bercintan cintun lk nie... ada2 jer AZ nie...

Kak Sidah berkata...

Salam ,

az saja serkap je tu tikah, mana tau kot2 mengena...mula2 gurau2 mana tau kot2 .........

Ayah Zain berkata...

salam shami2,

memang tersangatlah sedapnnya kueh kering ini.
Walaupun En Rezeki kata keras, yang saya dapat ini, lembut tidak merosakkan gigi atau mendarahkan gusi.

heheheh

Nak hantar? maaf saya dapat sebungkus sahaja. itupun dah habis

Ayah Zain berkata...

salam Atikah,

bukan mengenakan Atikah la, AZ saja mengandaikan sahaja. Kalau tiada apa-apa, tak ada lah apa apa yang berlaku

Ayah Zain berkata...

salam kak sidah,

yang itu betul. Kak sidah ni memng hebat. Kan dan berkilo garam yang di masak oleh kak sidah. kan kan kan kan kak sidah?

Mula2 bergurau, tetiba menjadi. Banyak az dapat pahala mendirikan masjid. ngeh ngeh ngeh

مسافر_اسلام berkata...

Salam az, pernah mkn kueh ini, tp tak tau pulak nama dia kuen kering.
Kueh ini mcm kueh keria kan. Tp keria dari keledek, tp yg ini tepung, mayb ini kueh org bajar kot.
Kalau tak silap.

Syukran.

Ayah Zain berkata...

Salam anakanda MI,

jauhla drpdkueh keria. Kueh ni memang kering, hehehhe

مسافر_اسلام berkata...

oh ye ke...nanti boleh la rasa kot..
tp rasa mcm pernah mkn la masa kat kg embah kat sg rambah.

salam

Tanpa Nama berkata...

saya panggil kuih ni kuih kering.....tak keras sbb tgh dia lopong, kalu keras tu mungkin sbb gula extra..utk raye ni leh order rm20 je utk stgh kg.

contact joanita41@yahoo.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...