Selasa, 19 Januari 2010

Rendang Itek

190110 : Petang Semalam, salah sorang staf menghantar seekor itek ke rumah.  Sebenarnya lama dah itek itu di pesan namun semalam barulah itek itu sampai ke rumah. Memang lama mengidam nak makan daging itek. Boleh lah mrszain merendang itek kerna kami suka makan itek rendang. Ummpnya lebih daripada biasa sekiranya dimasak dengan menu yang lain. Biasanya kalau balik Melaka mesti singgah kat Taman Sri Duyong kami akan singgah dan biasanya memang rezeki la. Maka tengah hari tadi, terlepaslah hajat untuk merasainya. Daging itik tidak macam daging ayam, daging itik ni kedekut. Gigit-gigit terus ke tulang tetapi rasanya sungguh enak. Tapi kalau itek nila lagi best sikit kerana dagingnya adalah juga tak macam itik biasa.

Rendang dalam kuali
baru di masak
tak sempat nak letak dalam bekas macam umah kak nab tuh
kalau orang perempuan mesti letak dalam bekas yang di import dari Turkey
tapi az " heheh ada aku kisah, amik dengan kuali-kuali sekali
tak senonoh betui.

19 ulasan:

shami2 berkata...

Salam Az...

Wah rendahg itik dalam kuali
Rasa sedap enak sekali
Wahai AZ yang baik hati..
Dah lama anakanda tak makan itik ni

Sedap nampak tu...makan dengan apa tuh...ada ketupat sekali ke...hehehe

Kak Sidah berkata...

Salam AZ,

Akak kalau rendang itik ni masa raya je, sekali merendang sampai 5ke 6 ekor, teringat lak raya az...

kenapa tiba2 je nak makan rendang itik ni.

Zie berkata...

Salam AZ,

Rendang itik dalam kuali
Buat hidangan menjamu Cikli
AZ makan sorang diri
Makan sekali nak berkali2...

Ngeh ngeh ngeh... itik tu AZ sembelih ke?? mau dia cabut lari...

hajah zainab bt abdullah berkata...

Salam AZ,

Woooow!! itik, berzaman dah kak nab tak makan itik. kalau kat kelantan diaorg suka masak kerutuk...sedap jugak.

Mrs Z pandai masak!

مسافر_اسلام berkata...

Salam az, sedapnya..tak pernah mkn rendang itek..mcmane rasa dagingnya?

PINATBATE berkata...

salam AZ..
saya tak pernah makan daging itik..teringin juga nak cuba tapi tak tau nak cari itik kat mana ..yg pernah nampak itik salai cina jerr..huhuhu..

My Life berkata...

salam ayah zain..

sedapnyaaaa gulai itik..

peberet tuh..

afeezz berkata...

salam ayahanda zain : sy penah rasa rendang daging itik ni, skendel sy buatkan. memula tu macam was2 jer nak makan, tp bile dah rasa... macam tak cukup plak... hahah

Ayah Zain berkata...

Salam Shami2,

Tiada lepat berisi inti
hanya karipap perasa kari
tiada ketupat di hari ini
hanya dimakan bersama nasi

wow sedap sekali
sehingga menjilat jari

Ayah Zain berkata...

Salam kak sidah


sebenarnya ayak staf tersebut bela itek. Dahlama minta, tapi baru semalam dapat.

Ayah Zain berkata...

Salam Zie,

hheheh, makan dengan famili la zie.

tadi az g melawat umah tetapi tak boleh nak tinggal jejak. macam mana nak buat

Ayah Zain berkata...

Salam Kak Nab

yer ker. daging itek ni memnag feveret az la.

Ayah Zain berkata...

Salam anakanda MI,

rasanya, ermmmmmm rasa daging itek masak rendang. hehehhe.

Ayah Zain berkata...

Salam cikgu Pinat,

yer ker.marilah jalan2 umah az. Boleh mrszain masakan.

Tapi ada seklai sesat kat taman melewar ada gerai jual rendang itek tu. Not bad, sedap

Ayah Zain berkata...

Salam My Life,

memnag sedap. Jom rasa sekali

Ayah Zain berkata...

Salam afeez,

skendel? ada saja lah kamu ni afeez.

Sedap ke skendel kau masak tu

afeezz berkata...

salam ayahanda : skendel sy tu mmg pandai masak dan rajin masak.. nnt nak mintak dia buatkan cornflack madu.... nyum3

Ayah Zain berkata...

Salam afeez

jangan bagi ayahanda confius arr,

ummi humaira berkata...

salam AZ ,
kalu bab hiasan ni , ummi n hubby macam AZ gak , tak de kisah punya ,kuali pun kuali ler

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...