Sabtu, 19 September 2009

Aku akan merinduimu


190909: Ramadhan akan meninggalkan kita. Terlalu sayu dengan pemergian Ramadhan kali ini. Tidak pernah merasa kesayuan dengan berlalunya Ramadhan yang mulia ini. Semoga aku akan bertemu lagi Ramadhan mendatang. Tidak puas rasanya bermesra dengan Ramadhan ini. Ramadhan kali ini amat bermakna bagi diriku. Aku tidak merasakan langsung Ramadhan kali ini memberatkan aku seperti Ramadahn-Ramadhan yang lalu. Aku amat gembira meraikannya. Aku dapat berterawih penuh berjemaah berbanding Ramdahan yang lalu dengan pelbagai alasan, masalah, aral melintang namun kali ini Alhamdulillah. Semoga Allah menerima Amalam Ramadhan ku kali ini. Ya Alllah aku akan merindui RamadhanMu, ketemukan la aku dengan RamadhanMu lagi ya Allah.


Ya Allah ya Tuhanku, Engkaulah Allah yang aku sembah tiada tuhan yang lain kecuali Engkau. Engka menciptakan aku dan aku adalah hambaMu yang berjanji melalakukan segala perentahMu, aku berlindung dengan segala kejahatan yang telah aku lakukan, aku mengakui segala nikmat-nikmat mu yang tidak terhingga banyaknya dan aku juga mengakui segalan dosa-dosaku kepada Mu. Oleh itu ya Allah, Engkau ampunilah dosa-dosaku ini, tiada yang dapat mengampuni dosa-dosaku ini selain daripadaMu ya Allah. Sesungguhnya dosa-dosaku terlalu banyak seperti buih di lautan. Aku lupa aku ini hambaMu, aku lupa, aku lalai dan sewang-wenangnya aku melakukan dosa kepadaMu. Ya Allah, Aku datang bersujud kepadaMu, memohon keampunanMu daripadaMU yang mempunyai sifat Rahim yang pemurah dan Rahman yang pemurah. Aku datang ke rumahMu mencari Lailatul Qadar, mecari keredaanMu. Namun aku tidak berjumpanya, mungkin usahaku tidak bersungguh mencarinya, mungkin masih ada sifat-sifat yang tidak kau redhoi yang masih bersarang dihatiku menyebabkan aku gagal menemuinya. Ya Allah, aku berlindung dengan sifat-sifat riyak, ujub, angkuh, takbur , pemarah, pendendam dan segala sifat yang tidak mendapat keredaanMu agar aku menjadi hambaMu yang terpuji. Ya Allah ya Tuhanku, Allah Rabbul Jalil, anugerahkanlah aku sifat-sifat terpuji yang selayaknya sebagai hambaMu yang bertakwa yang hanya mengharapkan keredaanMu, aku tahu ya Allah, aku ini hambaMu yang hina yang sedikit tidak mendapat perhatian daripadaMu, namun dengan sifat-sifat maha pengasih dan penyayang, maha pengampun, Kau ampunilah aku. Aku tahu aku tidak layak SyurgaMu tetapi aku tidak sanggup masuk ke NerakaMu. Aku tahu Engkau memang hampir dengan ku, sangat dekat dengan urat leherku, juga tahu Engkau akan mengampunkan aku , oleh itu ya Allah, Kau ampunilah segala dosa-dosaku. Amin, Amin, Amin ya Rabb alamin.

4 ulasan:

CM berkata...

salam AZ

ramadhan akan pergi,tak pasti thn depan kita ada atau tidak..rindu bersambut atau tidak,syukur kita dapat menjalani ibadah kali ni,kita serahkan pada Allah untuk membuat penilaian..

PINATBATE berkata...

Salam Ayah Zain..
Mudah-mudahan Allah menerima amal ibadah kita sepanjang Ramadhan ini dan melanjutkan usia kita supaya dapat bertemu lagi pada Ramadhan yg akan datang.

Ayah Zain berkata...

salam CM,
marilah kita berdoa agar diketemukan dengan ramadhan akan datang.

Ayah Zain berkata...

salam pinabate,

insya Allah, semoga Allah menerima amalan kita.marilah kita berdoa tat kala susah atau senang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...