Rabu, 9 September 2009

Majlis Buka Puasa RUmah Imam Pt Keroma

090909 Cantiknya nombor ini. Majlis Berbuka Puasa di Rumah Imam Surau Kg. Parit Keroma, Ayer Baloi Pontian. Meriah dengan kehadiran begitu ramai sanak saudara, jiran-jiran dan jemputan sekitar kampong Pairt Keroma, 4km daripada Pekan Ayer Baloi Pontian.

Kurma dan pencuci mulut, bunga telor
Juadah berbuka puasa
Nasi beriyani
Daing Kambing masak bugis
Pulut kuning
Kelapa muda
Tuan Hj Yasin (tengah) tuan rumah
Ya Allah, ya Tuhanku, Engkau berikanlah makan kepada Tn. Hj Yasin@Bachok bin Sanusi dan keluargan yang telah sudi memberikan kami orang-orang beerpuasa di dalam bulan Ramadhan yang mulia ini. Engkau panjangkanlah umur, sihatkan lah tubuh badannya dan murahkanlah rezekinya.
Hikmah Ramadan

Alhamdulillah... Alhamdulillah

Ramadan kini tiba lagi

Alhamdulillah... Alhamdulillah

Syukur pada Yang Esa



Bulan Ramadan tiba lagi

Membawa hikmah dan pengajaran

MEndidik jiwa orang bertakwa

Menginsafkan diri siapa kita



Jagalah adab di bulan ini

Berbukalah dengan sezeki yang halal

Sediakan juadah yang berpatutan

Elakkan diri dari pemmbaziran



Berbagai hikmah dan baraqah

Terkandung di dalam bulan Ramadan

Dikurniakan juga Lailatulqadar

Malam terpilih sepuluh malam terakhir



Puasa bukan hanya berlapar

Tapi ia jalan menuju ketakwaan

Ibadat dibina dari hati maknawi

Redha lagi pasrah penuh kehambaan



Alhamdulillah... Alhamdulillah

Syukur pada Yang Esa

20 ulasan:

cikgu mas berkata...

salam AZ yg selalu diingati

CM nk tanya,org kg tu pelik tak bila AZ snap-snap gambar makanan tu,depa tak tanya ker nk wat apa? kalau mrs zain dia fahamlah nk masuk blog..tapi steady jer org kg AZ,org johor ni mmg kaya dengan budi bahasa dan adat bertamu..

Ayah Zain berkata...

Salam CM yang teramat AZ ingati

Apa pulak pelik nya ambil gambar. Doa lagi suka kalau kita ambil gambar. Orang kg CM pelik yer kalau kita ambil gambar.

Sebenarnya mana AZ tau depa tu rasa pelik atau tidak. Niat kita ikhlas ambil gambar nak masuk blog ngek ngek ngek

Che' Pit berkata...

salam CM,

ni anak jati johor nak jawab.. hmm org johor ni tak pelik pun amik2 gambar.. dah tak heran.. tak tahulah kalau2 org kg cm pelik..

Ayah Zain berkata...

Salam CP,

Beto bonar la tu CP, orang johor dah tak heran snap snap gambar ni. Heran gak ada orang pelik bila snap gambar yer CP?

Hanis berkata...

salam ayahzain,

seronoknya....rezeki ayah zain arini dpt mlm nasi beriani...lauk kambing lg tuu...perhhhh powerrr...besttt...

ayah zain...hanis kalau org ambik gambar hanis...hanis senyum ajeee...kalau dak..buat2 aje muka foyeee..buat2 tak nampak..ngeh ngeh ngeh...

khairyn berkata...

Salam bertandang

Johor bagi orang tempatan di Johor bermaksud Johor Bahru kan? :)

Kampung bonda saya di Parit Kudus, Pontian. Selalu masa kecil2 dulu bila tiba di Ayer Baloi mesti suka hati sebab dah tak jauh lagi nak sampai kampung.

Atikah berkata...

Salam Az,

Selamat bersahur...
Nak bersahur baru saya ada masa nak jelajah blog kengkawan...

Semoga allah merahmati keluarga tuan iman sekeluarga... Az, awat ada bunga telur? Ada majlis apa lagi?

Ayah Zain berkata...

Salam Hanis,

Betul tu, ayah zain kalau orang amik gambar tengok hati masa tu, kalau nak glamer ayah zain akun senyum lebar kalau tak berapa suka buat-buat foyo juga, ngek ngek ngek

Ayah Zain berkata...

Salam Khairyn,

Welcome to my place Khairyn.

Betul, Johor bernaksud JB.

Pt Kudus? kat area mana yer, nanti ayah zain akan siasat di mana parit tu.

Ayah Zain berkata...

Salam Atikah,

Ayah zain saja tak mahu citer bunga telor, nak tengok siapa yang bertanya. Atikah memang peka.

Pak Imam buat majlis berzanji untuk cucu baru dia. Sebab tu ada bunga telor, ada pulut kuning.

Che' Pit berkata...

salam ayah zain n khairyn..

hmm parit kudus ek? hmm nantilah tanya kat mak cheq, sbb mak cheq yg anak jati pontian..

Ayah Zain berkata...

Salam CP

kata orang johr jati ngek ngek ngek. jangan lupa pasal yang AZ tipon semalam yer CP. Kalau CM, sapa tanya, jangan p habaq kat depa yer.

tak apa, jap lagi ayahzain tau kat mana pt kudus tu. kalau tak silap sebelah pt ku...

rezeki berkata...

Salam AZ,
mmg rasa seronok suasana kekeluargaan mcm ni kat kg.Org umah saya mmg suka kalau pergi kampung psl dia org KL. Seronok katanya. Nti raya kalau ada masa kami terjun ke pontian , insyallah.

Ayah Zain berkata...

salam CP,

Pt Kudus? Masuk Jalan Pt Semerah, selepas sekolah memandu, dekat dengan Parit Patah. Den dah tau dah.

Ayah Zain berkata...

salam CR,

jangan terjun, tak dapek den nolong kalau hang sangkuit nanti

Noor berkata...

As Salam AZ..

kat kg selalu ada majlis2 cam nie.. org kg sungguh berbesar hati kalu org nak mai berbuka kat umah dia orang.. bukan setakat berbuka.. dia org selalu buat majlis doa selamat.. pas tu jamu para tetamu ngan masakan yang sedap2..

tapi kalu mai KL dah jarang ada semua benda2 nih.. majlis berbuka puasa pun depa buat kat hotel.. depa takut rumah depa kotor kot..

ngeh ngeh ngeh..

pssttt.. AZ, ada org nak terjun kat umah AZ?? emmm, sebelah umah AZ misti ada parit bosar.. wow, kena pakai 'swimming suit'.. mana ada org terjun parit pakai baju melayu.. kik kik kik

Ayah Zain berkata...

salam Noor,

Betul tu, hari sabtu ni ada satu lagi jemputan. Nampaknya dah mula hari2 ada pengemuman di surau menjemput untuk berbuka puasa.


negk ngek ngek - pastikan swimming suit tu menutup aurat.

khairyn berkata...

salam Ayah Zain

Ah! Perbezaan masa 7 jam antara benua, buatkan saya terlambat dengan tanah air :)

Parit Kudus sinambung kepada Parit Semerah. Jalan masuknya tidak jauh dari Hospital Pontian. Saya dah lama tak balik kampung, sejak belajar di sini tahun 2006. Tapi memang keluarga mak ramai di sana. Ada makcik di Benut. huhu rindu pula dengan bandar Pontian Kecil :)

Ayah Zain berkata...

Salam khairyn

Yer betul. Staff ayahzain dah bagi tadi.

Pontian pekan yang tenang, aman dan damai. Ayahzain bertuah dippindahkan di sini. Satu perubahan yang ketara hikmatnya hijrah.

kudusian berkata...

bley tau sape bonda khairyn
saya mmg lahir n besar d pt kudus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...