Ahad, 6 September 2009

Pai Tee

Hari ini Mrs Zain mencuba menu baru iaitu Pai Tee. Mak Datok punyalah rumitnya nak menggoreng kulit pai tee. Tak kena gayanya tak menjadi. Cobaan kali pertama mrs zain membuatnya, not bad la. Ayah Zain bantu menggoreng tadi, tak menang tangan mrs zain, . hehehh. Alhamdulillah menjadi juga akhirnya. Boleh bagi jiran2 sebelah rumah. 



Bancuhan Kulit Pai Tee :Tepung Gandum, Tepung Ubi, Tepung Jagung, telor



Kulit Pai Tee sedang digoreng



Kulit Pai Tee. CM nak ke, liat sikit la



Inti Pai Tee



Pai Tee : Siap untuk dihidang



Hidangan Berbuka Puasa : Ikan Bawal Sweet Sour , tahu sumbat, pau sambal, jemput2 kurma




Jemput-jemput Kurma : Masa kecil2 dulu, arwah ayah yang buat. Al Fatihah untuk arwah ayah
Ini ayah zain sendiri yang goreng : tepungnya lebihan   bancuhan tepung kulit Pai Tee. (tak lah membazir kan)






Menu-menu balasan daripada jiran.




20 ulasan:

Che' Pit berkata...

salam ayah zain,

walaupun baru pas buka, tapi terliur lak rasa tgk juadah buka ayah zain.. sedap2 belaka setiap hari..

manzlie berkata...

salam ayah zain..

wahh nampak sodap jer tuh.. nak sikitttttttttttt

waslam

Atikah berkata...

Salam AZ...

Ooo... nie namanya pie tee... dok tgk tajuk n3 AZ, dok terfikir, apa la pai tee tu...

Che' Pit berkata...

salam che lie..

hmm bukan kita dulu pernah buat ker mcm tu. tapi kita guna tauhu yg 4 segi tu.. kita buang isi dlm tauhu tu, pastu terbalikkan sarung dia buh inti tu pastu goreng.. hmm betullah tu.. x kan che lie luper kot..

Hanis berkata...

salam,

wahhh...sedapnye...cam menu kat TCRS dah.....

pijal...apa kata nanti hang buat & bawa time kita p berbuka puasa sama2 nanti...terasa sedap dah tuu

cikgu mas berkata...

salam...

aduuh semangat yer menyediakan hidangan berbuka,semangat mrs zain ni ingin ku raih,bertambah semangat mrs zain ni bila suami turut membantu...


haah,ciklie pandai buat???hmm cik lie ni selalu habaq tak pandai masak.entah2 siap meniaga di pasar ramadhan..mujur CP,pecah lubang...hmm teringin nak rasa dalca ciklie tuu!!!

Ayah Zain berkata...

Salam CP

Memang sodap la. Cepat-cepat la ........ nanti hari-hari dapat juadah yang sedap2 hasil hasil tangan sang isteri.

Ayah Zain berkata...

Salam CL>

orang sekarang kata sodap siot. Hari ini ayah zain x makan nasi masa buka, kekenyangan ngan makan Pai Tee n jemput2 kurma. Tambah2 la AZ yang buat sendiri jemput2 tu. Jemput2 ni tak ada orang buat kot, hanya arwah ayah kepada ayah zain yang buat.

Ayah Zain berkata...

Salam Atikah.

yup, itulah pai tee. ponat menggorengnya satu persatu. tak di tolong mrs zain, kesihan pulak kat dia. Jadi ayah zain pun tolong la. Rumit menggorengnya, ada yang penyek ada yang bontot dia berlobang hahahha. Masa menggoreng itu riuh ayah zain ngan mrs zain tengok hasil gorengan yang tak menjadi.

Ayah Zain berkata...

Salam CP,

Itu lain la. Masa bila pulak kau mnggoreng ngan CL. ada ada saja la kau labu.

Ayah Zain berkata...

Salam hanis,

Memnag sodap. tapi kulit dia kena agak2 masa membancuh tepong-tepong tu, sebab first time ni, kulit tu macam liat sikit. Agaknya dah sejok kot. nak kena p tanya Jaafar Onn, macamm mana nak bagi ranggup.

Ayah Zain berkata...

Salam CM,

ebtul mrs zain ni semangat nak buat kueh tu, dia kata bosan menanda kertas trial, budak2 dia tak leh jawab ngan betul.

CL mesti pandai buat la. Untung la siapa yang dapat CL nih ..... betul tak anak hanis ku sayang.

ummi humaira berkata...

dulu masa umur belasan thn ummi pernah belajar buat pai tee tu ,tp nama nya lain ,dah tak ingat ler ,tapi sedap juga rasanya.

Ayah Zain berkata...

Salam ummi humaira

Yer ker. Ayahzain tak tau pulak. Ni sat petang tadi baru tau bila mrs zain buat. Tapi kulit dia tu liat la sikit bila dah sejuk. Bancuhan ikut resepi 100%. Kengkadang resepi ni kena ubah suai sikit. Jaafar Onn boleh tolong kot, kalau tak ada JO, chef wan pun ok hehhe

Che' Pit berkata...

salam ayah zain, inti nyer lbh kurang sama, cuma kulit dia jer lain.. kami guna tauhu kecik yg 4 segi sama tu..

bila masa goreng sama? hmm masa che lie masih kat sini dulu ler ayah zain.. tapi masa dia balik baru2 ni, dia tak masak langsung pun kat umah, ngeh ngeh ngeh.. tak berasap langsung dapur rumah kami tu.. lagipun masa dia demam teruk, dia balik umah akak dia, tinggal lagi cheq sengsorang kat rumah..

Asnija berkata...

Salam Ayah Zain,
Mak saya pun suka buat pai tee ni, kulit nyer rangup, selalu mak suka buat kulit nyer lebih, satu tin biskut dia buat, kitorang makan cam kerepek...nanti saya tanya resepi kat dia cam ner boleh rangup...tapi ikut resipi dia nama nyer rojak singapore....

membuat nyer memang leceh, saya suka makan dan mengorder je...ari tu saya surprise kan dia, beli kat TCRS, dia cakap...aik...dah pandai ko buat ni minah...

Ayah Zain berkata...

Salam CP,
Yer ker gitu. Kalau sungguh bagai di kata, ayah zain percaya lah. Ayah zain baru nak ingat - ingta lupa macam pernah merasanya yang berkulit tahu itu.

Ayah Zain berkata...

Salam Asnija,

Nanti nija tanya emak yer macam mana nak merangupkan kulit pai tee itu. Bila makan berbunyi ghup ghup ghup. Semalam bila makan tak ada bunyi la tapi gigi rasa macam nak tergeliat. syhhhhhhhhh jangan habak kat mrs zain nanti kena tidok kat luaq. hehehhe

Ayah Zain berkata...

salam NIja,

Mrs zain dah jelaskan mengapa liat.
1. Apabila resapan air inti membasahi kulit pai tee
2. Terdedah kepada angin

Malam ni nak rasa kulit pai tee yang dismpan dalam plastik kedap udara. Kalau ranggup, cayalah kat mrs zain. (malu sendiri)

Imran Paris berkata...

AZ...pai tee...susah nak masak tu, salute kat Mrs Zain, rajin bebenor. Pas bak mai sket ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...