Khamis, 1 Oktober 2009

Hari Raya dan BURASAK

300909 : Tirai September melabuh pergi meninggalkan kita, namun suasana Aidilfitri makin bersemarak dengan acara menziarahi merapatkan silatulrahim yang telah kian terjalin. Malam ini, ayahzain berpeluang menyertai kumpulan staf sokongan berhari raya ke sebuah rumah di Kampung Jelutong, Ayer Baloi. Kami disambut dengan penuh ramah oleh tuan rumah. Tuan rumah menyambut kedatangan kami - jemput masuk ke rumah, jangan segan-segan. Nak amik gambar masuk blog silakanlah

Cantikkan susunan penyeri mulut ini. Hirisan Epal hijau & limau sunkist


BURASAK : Che Pit ayah zain teringat kamu nih


Tentunya rumah yang kami kunjungi ini adalah orang Bugis kerana ada menu yang ayazain teruja sangat merasainya iaitu burasak. Beras dimasak dengan santan sehingga 3 suku masak kemudian di lepa dalam dulang seterusnya di bungkus dengan daun pisang seperti membuat lepat dan direbus selama 7 jam. Sekiranya kurang, burasak tidak menjadi , nanti burasak tidak mampat.
Burasak drpd perkatan nasi dibungkus seperti lepat dan di susun berasak-asak di dalam periuk ( iyer ke tu)


Burasak

Lemang Kukus

Ikan parang masak asam pedas - shami2 mai le sini
Serunding
Ayam masak rendang
eh eh roti canai pun ada juga. - Atikah suka ni kan?
Kuah kacang dal - untuk roti canai la
Air Oren
Tetamu wanita (lor wat memalingkan muka. Malu tapi mahu

siapa nih, macam kona jor
Bacaan doa selamat dan doa makan, amin amin amin
eh eh 'YB' ke ni. Kak Leha panggil dia abang
Gumbira nampak - teruja tu nak makan burasak. amboi si Maria tu control angun, sopan jer
Tuan Rumah : Kak Leha, pandai masak burasak ni, peramah orangnya
eh eh kau orang jangan masuk dapur aku la, eh eh jangan ambik gambar aku

Makan time - burasak la dulu - mrs att come n join us
Beginila Rupanya Burasak dengan kuah ikan parang masak asam
Yang kiri burasak, yang kanan lemang kukus - apa lagi peminat PDKM, tak kan tengok aje - kan dah terlioq tuhh
Inilah rupanya burasak - CL, CM, Hanis, CP, CR nak rasa? mai le
Mak datuk! burasak dengan lemang sekali ngap ke
Ha ni dia orang Bugis pure makan burasak - baru la mengancam. Datin, kak As, UH apa lagi mai ler jamah sama tak kan nak tengok aje
Lepas makan, jom kita makan kueh raya
Gendang gendut tali kecapi
Kenyang perut suka hati
mari kita berbual santai lagi
eh eh tak kan tak balik, tak reti-reti
Tuan rumah suka kalau semua makanan dihabisi
tapi kalu dibungkuskan lagi senang hati
terima kasi daun keladi
tahun depan raya, kita datang lagi
tak gitu Cik Li?



Ayahzain mengucapkan ribuan terima kasih kepada Kak Leha sekeluarga yang sudi menerima kunjungan kami. Kenangan makan burasak di rumah kak leha menjadi kenangan kepada kami semua yang pertam akali merasainya. Memang sedap burasak tu tapi AZ amik sikit jer, takuuuuuuuut gula darah naik. Selamat Hari Raya, Maaf zahir dan batin. Semoga Allah memberkati Kak Leha Sekeluarga, di perluaskan rezeki seluas-luasnya, disihatkan tubuh badan dengan umur yang panjang untuk beribadat kepada Allah swt. Amin

18 ulasan:

rezeki berkata...

Salam AZ,

menu yang sungguh menyelerakan, mcm-mcm ada ngeh,ngeh,ngeh

meriah suasananya beraya di kawasan kampungkan, tiap2 malam ada jemputan
kalau musim mcm ni, org bujang la paling suka .

ummi humaira berkata...

makan burasak bersama lemang,
masak asam ikan parang,
niat dihati nak kunjung btandang,
tp masa dan waktu amat terlarang.

bolehkah burasak makan dgn rendang,
berlainan adat n tmpt mmg ler x reti,
walau berbagai menu yg dihidang,
jemput2 jering mrs zain mmikat hati.

insyaAllah suatu masa nanti kami akn bkunjung ksana .tp mesti hidangkan mknan yg berlainan dr yg biasa2 ya AZ.

Che' Pit berkata...

salam AZ,

mmg pure bugis akan makan burasak dgn asam pedas pekat.. adus, lapar le pulak tgk.. hmm nak tunggu jamuan raya, lambat lagi kul 11 karang.. ni dah semangat ni pakai baju melayu pink ni, ngeh ngeh ngeh..

Asnija berkata...

Salam AZ,
Mak aii...ayah zain...perut jadi lapar...cobaan...cobaan..tang asam pedas ikan parang tu...meleleh air liuq...baru nak posa ari ni...lagi di baca...lagi mengancam menu nyer...

ps: lemang kukus tu, pakcik saya suka buat, dia kata, masak lemang ni best...boleh bawak tidur berbanding lemang bakar...ye lah tu...

Tumpang lalu AZ...
Che Pit ari ni pakai pink ka...pasti ramai terpikat nih...jejaka pink berkilat...

cikgu mas berkata...

salam


aduhai sedapnya..ya Allah meleleh air liur kat keyboard lap top ni...ayah zain ni org sayang lah ramai dok pelawa makan...


AZ saya nk tunjuk n3 ni pada pelajar nk tunjuk depa makanan tradisional masyarakat bugis di Johor..

Hanis berkata...

salam ayahzain,

seronoknye...mcm2 menu depa hidang...lama dah hanis tak makan asam pedas ikan parang nie...hanis suka sgt ikan parang nie...nie nak kene cari nie....

ikkkkk...ayah hanis dah tunjuk diri ;-) ....

Ayah Zain berkata...

Salam Rezeki,

hari ini bz sungguh la. tak sempat nak memblog.

Memang menyelerakan menu yang dihidangkan. Tu la Che Pit duduk kat bandar,........

Ayah Zain berkata...

Salam Ummi Humaira

hehhe, tak sempat nak berpantun lah. Nanti kalau sampai Pontian bagi tahu awal2 yer.

Ayah Zain berkata...

Salam Datin,

sungguh la bagai di kata tu. Lemang kukus tu memang sedap juga

Ayah Zain berkata...

Salm CM,

No problema. boleh di kongsi sama. sila lah menyelusuri blog ayahzain ubtuk anak2 murid mu ituh

Ayah Zain berkata...

Salam Hanis,

ish ish ish buat saja je ler. Jangan habak ler

Ayah Zain berkata...

Salam Che Pit,

memang best la burasak mak cik leha tuh. bila nak main Pontian?

Noor berkata...

As Salam..

akhirnya.. dapat gak cheq menatap wajah AZ yang menjadi igauan CM & hanis..

ngeh ngeh ngeh

Ayah Zain berkata...

Salam Noor,

mana ada. Hanis saja jer tu

DaliaLiyana berkata...

amboi....kemain menu...nasib dalia dah isi perut ni penuh2...hehehe...

Ayah Zain berkata...

salam DaliaLiyana,

Selamat datang ke rumah az. semoga selesa di sini yer.

manzlie berkata...

salam ayah zain..

hmm burasak tuh apa?
cum ank asam pedas ikan prang tuh..mai lah hantar kat makkah nih..dah teringin cheq noohhh


waslam

Ayah Zain berkata...

Salam Manzlie,

Lie suka asam pedas ikan parang yer. Nanti LIe balik masia, lie datang umah, mrszain akan masaklan yer. Nak hantar boleh juga tapi guna zam zam ala kazam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...